PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Sabtu, 2 Februari 2013

Cerita sedih mahasiswa berkunjung ke Pengerang

Safwan Anang, 02 Feb 2013


PENGERANG: Pada 27 Januari yang lalu Jelajah Mahasiswa telah tiba di Pengerang bertemu sendiri dengan wakil Gabungan NGO Pengerang untuk mendapatkan maklumat dan pandangan sebenar daripada penduduk tempatan mengenai isu hangat di sana.

Seawal jam 10.15 pagi, mahasiswa yang dipimpin oleh wakil NGO Pengerang, Cik Anis Afida dan Bendaharinya,  Chong Ah Sin atau dikenali sebagai Ah Chai telah melawat ke kawasan perkuburan baru di Kg Tunggal, di mana kubur baru tersebut hanyalah panjang sekitar 3 kaki dan jarak di antara kubur adalah tidak menepati syarat malahan tidak berpagar. Lebih mengejutkan kami, terdapat bekas tapak kaki babi hutan dikesan kawasan kubur tersebut sehingga kesan sondolan jelas kelihatan.

Kami turut dikejutkan apabila kontraktor terlibat, Encik Salleh hanya menjawab dengan mengakui bahawa projek ini dilakukan secara tergesa-gesa walaupun beliau menafikan bahawa pemindahan itu menyalahi prosedur pemindahan.

Namun, apa yang melegakan kami adalah apabila bantahan dibuat Mufti Johor mengarahkan supaya pemindahan tersebut dihentikan serta-merta sehinggalah syarat-syarat dipenuhi.

Seterusnya, kami bertemu beberapa penduduk di sekitar Air Tawar, dimana kawasan perumahannya terkesan dengan projek mega Rapid ini. Namun, masih jelas bahawa gerakan di peringkat rakyat masih kurang kesedaran akan besarnya isu ini dan masih takut untuk menyuarakan ketidakpuasan hati mereka sendiri.

Kemudian, kami teruskan ke tapak rumah baru yang akan ditawarkan kepada penduduk asal di Pengerang. Pampasan tanah yang diberi hanya sekitar RM20,000 dan mereka ini perlu membeli rumah yang baru, sedangkan rumah yang ditawarkan paling murah berharga RM65,000! Sedangkan lokasi perumahan sangat jauh dari pantai bagi yang bekerja sebagai nelayan dan jauh dari tanah subur untuk pertanian bagi petani.

Kami turut melawat sekitar kawasan perumahan asal penduduk yang terletak bersebelahan dengan tapak projek yang tingginya 1.5 meter dari jalanraya. Buat pertama kalinya kawasan tersebut banjir akibat aliran hujan lebat turun ke kawasan perumahan.

Kami ke Sungai Rusa pula, di mana akan dijadikan pengkalan 1,000 orang nelayan. Dijanjikan untuk siapkan jeti nelayan dengan peruntukan lebih RM3 juta, namun walaupun sudah hampir setahun masih tiada apa-apa perkembangan. Kami turut bersama Pak Yahya , salah seorang dari NGO Pengerang, yang pertama ditangkap atas sebab mempertahankan perkuburan Islam di sekitar Pengerang. Menurut rakan NGO Pengerang lagi kawasan perkuburan Cina juga akan dipindah tempat namun masyarakat Cina lantang untuk membantah perpindahan kubur Cina.


Waktu petang kami dibawa ke rumah rakan NGO Pengerang untuk meniliti peta dan segala maklumat berkenaan projek yang akan dijalankan. Selain itu gambar gambar tiga anak beranak yang dipercayai penduduk setempat membunuh diri akibat tekanan isu rampasan tanah juga ditunjukkan.

Dalam penerangan yang diberikan, rakan NGO Pengerang yang juga sering bersama mangsa iaitu Ah Cai memberitahu bahawa sebelum mangsa membunuh diri, si mangsa sering menjaja sekiranya beliau dapat pampasan yang diberikan sedikit, si mangsa akan bunuh diri.

Kenyataan mangsa ternyata ada kebenarannya, namun ada pihak yang cuba mempolitikkan isu bunuh diri tersebut sehingga ada pihak tidak bertanggungjawab mengeluarkan surat palsu yang kononnya surat tersebut ditulis oleh mangsa. Akhirnya apabila surat tersebut dirujuk pada jurubahasa ternyata surat tersebut adalah palsu berdasarkan ayat dan penggunaan tulisannya.

Setelah itu, kami dibawa ke kawasan asal kubur Islam di Kg Jawa Darat untuk melihat tapak perkuburan yang asal, namun dihalang oleh Pak Cik Yaakob atau dikenali sebagai Pak Itam Salleh yang mendakwa bahawa beliau adalah orang yang bertanggungjawab untuk menjaga kawasan kubur tersebut dan pagarnya terpaksa dikunci. Tanpa melengahkan masa lagi, Ah Cai terus membawa kami menziarahi rumah mendiang 3 beranak yang membunuh diri.

Kami teruskan lagi tinjauan ke kampung nelayan Sungai Kapal, di mana terletaknya kilang belacan yang menjadi pusat pengeluar utama bagi Semenanjung Malaysia yang turut dieksport ke negeri-negeri lain seperti Pulau Pinang untuk proses pembungkusan semula.

Malah kami turut dimaklumkan bahawa hasil keluaran kilang tersebut mencecah ratusan ribu ringgit dengan setiap kali tangkapan kira-kira 5 tan anak udang. Akhirnya disebabkan projek Rapid ini, persisiran pantai yang menempatkan bot-bot nelayan telah berlumpur dan nelayan terpaksa menggunakan bot rata untuk ke tengah laut sebagai ‘transit’ ke bot mereka. Turut kami perhatikan, beberapa bot yang dibiarkan di tengah-tengah lumpur sebagai tanda protes nelayan kepada projek Rapid ini.

Bot-bot dibiarkan supaya projek tambak tanah dibelakang tidak menghalang laluan nelayan.

Akhirnya, kami ke rumah penduduk yang telah lama menetap di Pengerang, Ah Teck yang merupakan seorang mekanik. Beliau meluahkan rasa kecewanya kepada pemerintah sedia ada, walaupun dahulu beliau antara penyokong kuat parti politik.

Beliau beranggapan bahawa pihak tidak bertanggungjawab yang melaksanakan projek atas angin ini terlalu memikirkan keuntungan tanpa mendapatkan persetujuan semua pihak terutama penduduk setempat.

Beliau mempersoalkan pampasan yang diberikan tidak setimpal dan tiadanya jaminan pekerjaan kepada penduduk Pengerang sekiranya projek berskala besar ini dilaksana nanti.

Apa yang kami ceritakan ini adalah bertujuan membangkitkan kesedaran di kalangan mahasiswa dan rakyat keseluruhannya. Kita perlu cakna mengenai apa yang sedang berlaku di sekeliling kita kerana antara peranan mahasiswa juga adalah sebagai agen penyampai maklumat sebenar.

Sejarah Baling 1974 dahulu juga telah memperlihatkan peranan besar yang mahasiswa mainkan dalam usaha membela petani miskin sehingga kerajaan mula menggubal Akta yang mengekang mahasiswa daripada turun bersama dengan rakyat. Ayuh mahasiswa, kita bangkit bersama rakyat!


Penulis ialah Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia.

1 ulasan:

  1. With all due joys, this should be the period of utmost carefulness and conscious concentration on the vital issues affecting the future the nation and due attention of not being
    stabbed from the back. This means that your Egyptian cotton sheets will be much softer to sleep on than your ordinary cotton sheets.
    Born in the village of Kafr Tahla outside of Cairo, El Saadawi received female genital mutilation (FGM) when she was six years old.
    As of now, I can only speculate that there are more good than bad
    to go on-line for the newspaper publishers in Malaysia as apparently there has been no
    case where a newspaper publisher has gone bust. Studies about
    Egyptians lend itself to activities such as mummy-making,hieroglyphics tablets or Egyptian jewelry.


    Feel free to surf to my weblog ... egyptian newspapers

    BalasPadam