PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Ahad, 19 Disember 2010

ROSMAH TERLAMBAT

Assalamu alaikum tuan. Sebenarnya Rosmah telah terlambat dalam mengemukakan cadangannya sama ada dia tak tahu kerana tidak mahu merujuk kepada pihak-pihak yang berkenaan terlebih dahulu atau sengaja ingin membuat cadangan agar kelihatan perhatin dan mendahului orang lainh.


Untuk makluman umum, majlis tilawah Al-Quran peringkat kebangsaan telah pernah diadakan beberapa tahun dulu oleh Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) lebih dari sekali. Majlis ini telah mendapat kerjasama dari JAKIM dan pernah dirasmikan oleh orang-orang besar dalam kerajaan.

Namun begitu, sewaktu saya memimpin persatuan berkenaan, program ini telah ditangguhkan kerana bagi kami program ini tidak benar-benar memenuhi matlamat ke arah pendidikan Islam kepada ahli-ahli persatuan khususnya dan orang buta umumnya. Ia juga terhambat oleh masalah kewangan persatuan ketika itu dan kesukaran mendapat sumbangan.

Hakikatnya benarlah kata-kata tuan. Kalau diadakan majlis seumpama ini ia hanya akan memberi manfaat kepada segelintir kecil sahaja golongan orang buta sedang majoriti kami masih berada dalam keadaan daif sama ada dari segi ekonomi mahu pun ilmu. Golongan ini amat memerlukan program-program yang boleh meningkatkan tahap pemahaman dan penghayatan terhadap ajaran Islam.

Kemajuan yang kononnya dicapai oleh negara ini tidak begitu dirasai oleh golongan ini khususnya peluang untuk melanjutkan pelajaran di sama ada IPTA atau IPTS. UITM sendiri sering menolak permohonan dari pelajar-pelajar buta hanya kerana dengan alasan tiada kemudahan. Pembaziran dilakkukan di sana sini tapi nak bina prasarana pendidikan tinggi untuk orang buta begitu berkira. Setakat ini hanya UM sahaja yang menyediakan peluang untuk golonganini dan sudah tentu UM tidak mampu memenuhi keperluan orang-orang buta dalam mendapatkan pendidikan tinggi.

Saya juga ingin mencadangkan agar jawatan telefonis di jabatan kerajaan dan swasta hendaklah diisi oleh orang buta kerana kerja ini sahajalah yang boleh dilakukan oleh orang buta secara berdikari tanpa perlu pertolongan orang lain. Dengan jawatan telefonis yang ada dalam jabatan-jabatan kerajaan dan sektor swasta yang banyak jika boleh dilakukan seperti cadangan saya ia amat membantu ekonomi orang buta. Ia juga sejajar dalam menuju matlamat 1 peratus golongan OKU dalam sektor awam.

- NOR AZMAN SUKERMAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan