PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Rabu, 25 Mei 2011

PAS bantah 1,210 ahlinya dipindah kawasan undi
Afiq Hizami, Pelatih UKM

PUTRAJAYA, 26 Mei: PAS mengemukakan satu memorandum bantahan kepada Surunhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung dengan 1210 ahli PAS yang dipindah kawasan mengundi tanpa disedari atau dimaklumkan oleh mereka di ibu pejabatnya semalam.

Rombangan PAS yang diketuai oleh AJK PAS Pusat Dr. Siti Mariah Mahmud bersama dengan enam jawatankuasa PAS Sabak Bernam tiba pada jam 10 pagi di Pejabat SPR, Putrajaya dan terus ke pejabat Setiausaha SPR untuk berjumpa dengan Datuk Kamaruddin Mohamed Baria mengenai bantahan tersebut.

Menurut Dr. Mariah bantahan ini dibuat kerana berasa ragu dengan sejumlah besar pengundi-pengundi yang diantaranya ialah ahli PAS dalam Dun Sabak dalam Parlimen Sabak Bernam yang alamat kad pengenalan mereka tidak bertukar tetapi telah dipindah ke kawasan Dun Sungai Panjang dalam Parlimen Sungai Besar tanpa dimaklumkan oleh SPR.

"Kita telah periksa sama ada mereka telah buat permohonan pemindahan tersebut, namun tiada seorang pun yang melaporkan bahawa mereka pernah berbuat demikian, pekara ini sangat menghairankan," jelas beliau kepada Harakahdaily.

Beliau juga merupakan Ahli Parlimen Kota Raja turut membawa sejumlah besar senarai nama pengundi-pengundi yang telah dipindahkan tempat kawasan mengundi mereka sebagai bahan bukti.

Di samping itu, menurut Ustaz Sallehen Mukhyi yang juga bekas calon PAS di Sabak mendakwa tentunya ada pihak yang cuba sabotaj hal ini.

"Kami dapat tahu pekara ini dan kami terus berkerja hingga kami dapat jumlah angka ini," tambah beliau

Pihak SPR yang diwakili oleh Pengarah Pilihan Raya negeri Selangor Tuan Haji Dzulkifli Ab. Rahman dan juga Setiausaha SPR, Datuk Kamaruddin Mohamed Baria menjelaskan pekara ini tidak akan mungkin berlaku sekiranya mereka tidak membuat pemindahan sendiri.

"Kami pihak SPRM bergantung kepada sistem dan undang-undang yang ditetapkan kepada kami dan tidak berupaya untuk mengubah sistem tersebut, semuanya bergantung kepada sistem yang dijalankan," tegas Dzulkifli.

Walau bagaimana pun, pihak SPR mengambil sampel lima nama dalam senarai tersebut untuk disemak oleh unit sistem SPR.

Sementara menunggu keputusan itu, pihak SPR cuba menjelaskan kepada Dr. Mariah mengenai pekara-pekara yang berbangkit mengenai bantahan sebelum ini yang dilakukan oleh PAS.

Menurut Kamaruddin yang juga merupakan bekas Ketua Pentadbir Parlimen Malaysia, menyatakan kebanyakan bantahan yang diterima adalah tidak berasas dan tidak diselidik terlebih dahulu oleh pihak yang membuat bantahan dan pihaknya akan mendakwa balik sekiranya bantahan yang dibuat adalah tidak berasas.

"Pekara ini banyak merugikan masa kami, kami bekerja untuk membuang masa dengan bantahan-bantahan seperti itu," tambah Dzulkifli.

Sementara itu, pihak SPR mengambil masa yang lama untuk menyemak lima maklumat pengundi yang diberikan sebentar tadi.

Hal ini juga menimbulkan keraguan kepada rombangan PAS tersebut yang dibenarkan menunggu di bilik Setiausaha SPR itu, kerana di tangan mereka masih terdapat 1205 lagi senarai nama yang mengalami masalah yang sama.

Setelah kuputusan di perolehi dan dibawa oleh ketua unit sistem SPR kepada rombangan PAS tersebut serta diberi penerangan mengenai masalah tersebut.

Hasil keputusan tersebut mengejutkan rombongan PAS yang mengatakan bahawa pertukaran alamat tepat mengundi adalah disebabkan masalah kod lokaliti mereka yang bermaksud pengundi itu telah dipindah ke tempat asal kawasan menggundi mereka yang terdahulu.

Dr. Mariah terut mencelah dan mengatakan pekara ini tidak sepatutnya berlaku dan hal seperti ini amat menyusahkan pengundi yang tidak tahu dengan masalah ini.

Beliau yang tidak berapa senang hati dengan keputusan yang diberikan oleh SPR mula menyoal kredibiliti SPR dalam pengurusan mereka yang dikatakan semuanya bergantung kepada sistem dan juga undang-undang.

Ibarat kata pepatah cium tapak tangan, berbau atau tidak? Sesuai dengan situasi SPR pada ketika itu dilihat cuba menangani keadaan dengan lebih baik.

"Ya, pekara ini memang betul pengundi tidak menukar atau memohon untuk ditukar alamat tempat mengundi mereka akan tetapi pekara ini kami akan siasat dengan lebih terperinci lagi mengenai masalah kod lokaliti mereka yang bertukar ini dan kami akan maklumkan balik dalam tempoh seminggu ini," jelas Kamaruddin yang juga dulu pernah berkhidmat di Pejabat Perdana Menteri

Menurut Dr. Mariah selepas keluar dari pejabat SPR menjelaskan "kita telah menduga keputusan yang diberikan oleh pihak SPR, namun begitu mereka berjanji kan menyiasat dengan lebih lanjut mengenai masalah yang terjadi dan akan memberitahu kami dalam tempoh seminggu lagi.

"Kita tidak berhenti di sini sahaja, kita perlu berusaha dengan lebih keras lagi selepas ini," jelas beliau.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan