رقم 8/ 9 سورة التكوير
Dan apabila anak perempuan yang ditanam hidup-hidup: ditanya, -
[9]
Dengan dosa apakah ia dibunuh?
[10]
-surah at takwir
فصل في تفسير قوله تعالى وإذا الموؤودة سئلت بأي ذنب قتلت
وقال شيخ الإسلاَم رَحِمهُ الله:
قوله: { وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ }، دليل علي أنه لا يجوز قتل النفس إلا بذنب منها، فلا يجوز قتل الصبي والمجنون؛ لأن القلم مرفوع عنهما، فلا ذنب لهما، وهذه العلة لا ينبغي أن يشك فيها في النهي عن قتل صبيان أهل الحرب، وأما العلة المشتركة بينهم وبين النساء فكونهم ليسوا من أهل القتال علي الصحيح الذي هو قول الجمهور، أو كونهم يصيرون للمسلمين.
فأما التعليل بهذا وحده في الصبي فلا، والآية تقتضي ذم قتل كل من لا ذنب له من صغير وكبير، وسؤالها توبيخ قاتلها
مجموع فتاوى ابن تيمية – التفسير
Sheikh Islam Ibn Taimiyyah ( rahimahullah) berkata dalam majmu' fatawa :
Firman Allah Taala ( dan apabila anak perempuan yang ditanam hidup-hidup ditanya#dengan dosa apakah ia dibunuh ? ) adalah menjadi satu dalil bahawa tidak harus ( haram) membunuh mana-mana jiwa melainkan dengan dosa yang dilakukan oleh jiwa tersebut.Dan 'illah ini ( sebab;haramnya membunuh mana-mana jiwa ) tak seharusnya diragui sebagai satu tegahan daripada membunuh kanak-kanak ahli harb ( musuh) . Manakala 'illah yang berkongsi antara mereka dan golongan wanita adalah keadaan mereka yang bukan terdiri daripada orang-orang yang layak berperang di atas pendapat yang sahih yang merupakan qaul jumhur, ataupun keadaan mereka yang menjadi milik orang-orang islam.
Adapun meletakkan illah pada kanak-kanak sahaja maka tidak, sedangkan ayat al Quran tersebut menuntut kepada celaan pembunuhan setiap yang tidak berdosa kecil atau besar, dan soalan yang diajukan kepadanya
sebagai tempelak kepada yang membunuhnya...
...........................................
Kemodenan apa yang dibanggakan sedangkan sikap masih seburuk manusia jahiliyyah.Takutlah bala Allah yang menimpa bukan hanya kepada si pembuat dosa sahaja ( nau'zu billah min zalik).Kembalilah kepada Islam. Hanya Islam sahaja jalan penyelesaian....
[9]
Dengan dosa apakah ia dibunuh?
[10]
-surah at takwir
فصل في تفسير قوله تعالى وإذا الموؤودة سئلت بأي ذنب قتلت
وقال شيخ الإسلاَم رَحِمهُ الله:
قوله: { وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ }، دليل علي أنه لا يجوز قتل النفس إلا بذنب منها، فلا يجوز قتل الصبي والمجنون؛ لأن القلم مرفوع عنهما، فلا ذنب لهما، وهذه العلة لا ينبغي أن يشك فيها في النهي عن قتل صبيان أهل الحرب، وأما العلة المشتركة بينهم وبين النساء فكونهم ليسوا من أهل القتال علي الصحيح الذي هو قول الجمهور، أو كونهم يصيرون للمسلمين.
فأما التعليل بهذا وحده في الصبي فلا، والآية تقتضي ذم قتل كل من لا ذنب له من صغير وكبير، وسؤالها توبيخ قاتلها
مجموع فتاوى ابن تيمية – التفسير
Sheikh Islam Ibn Taimiyyah ( rahimahullah) berkata dalam majmu' fatawa :
Firman Allah Taala ( dan apabila anak perempuan yang ditanam hidup-hidup ditanya#dengan dosa apakah ia dibunuh ? ) adalah menjadi satu dalil bahawa tidak harus ( haram) membunuh mana-mana jiwa melainkan dengan dosa yang dilakukan oleh jiwa tersebut.Dan 'illah ini ( sebab;haramnya membunuh mana-mana jiwa ) tak seharusnya diragui sebagai satu tegahan daripada membunuh kanak-kanak ahli harb ( musuh) . Manakala 'illah yang berkongsi antara mereka dan golongan wanita adalah keadaan mereka yang bukan terdiri daripada orang-orang yang layak berperang di atas pendapat yang sahih yang merupakan qaul jumhur, ataupun keadaan mereka yang menjadi milik orang-orang islam.
Adapun meletakkan illah pada kanak-kanak sahaja maka tidak, sedangkan ayat al Quran tersebut menuntut kepada celaan pembunuhan setiap yang tidak berdosa kecil atau besar, dan soalan yang diajukan kepadanya
sebagai tempelak kepada yang membunuhnya...
...........................................
Kemodenan apa yang dibanggakan sedangkan sikap masih seburuk manusia jahiliyyah.Takutlah bala Allah yang menimpa bukan hanya kepada si pembuat dosa sahaja ( nau'zu billah min zalik).Kembalilah kepada Islam. Hanya Islam sahaja jalan penyelesaian....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan