PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Sabtu, 28 Ogos 2010

Tak boleh ke non muslim merapati masjid???



Anak : Abah abah, betul ke orang bukan Islam tak boleh masuk masjid?

Abah : Di era Nabi S.A.W dan sahabat, peranan masjid tak terbatas pada solat dan ceramah agama yang hanya boleh dihadiri oleh orang Islam sahaja, bahkan masjid juga dijadikan tempat pertemuan manusia tanpa mengira agama, Rasulullah S.A.W sendiri pun pernah menyambut tetamu bukan Islam di masjid baginda. Dan dasar itulah yang sedang cuba dipraktikkan oleh umat Islam di serata dunia kini. Kan kita diminta supaya menyampaikan agama Allah kepada seluruh manusia tanpa mengira bangsa ? dan kita juga dituntut supaya memperbetulkan salah tanggap penganut agama lain terhadap agama suci kita.

Kita sudah 53 tahun merdeka, tapi masih ramai orang-orang bukan Islam dan orang-orang Islam sendiri yang masih tidak celik-celik tentang Islam. Menjadi tugas kita sekarang untuk mendekatkan mereka dengan agama Allah Ta'ala ini kerana itu amanah yang Allah Ta'ala pikulkan ke atas kita; bangsa melayu di tanah air kita ini. Dan kalau mereka semakin tak faham Islam, manakala kita pula semakin jauh dari agama Allah ini ( na'uzu billah ) pasti ada sesuatu yang tidak kena yang perlu kita perbaiki. Jadi pembaikiannya kita mulakan di masjid dahulu.

Anak : Jadi orang bukan Islam boleh masuk masjid lah begitu...

Abah : Siapa kata tak boleh, tengok ni











Anak : Tapi ada pengikut-pengikut seorang ustazah kata, orang bukan Islam bila masuk masjid, itu sudah mencemarkan kesucian rumah Allah. Sampai begitu sekali mereka ni jijik ke abah ?

Abah : Ya Allah ! Siapa yang beritahu begitu ? pengikut ustazah mana yang dimaksudkan ?

Anak : Mereka-mereka ini....



Abah : ( tepuk dahi ) no comment and no wonder.....
.............................................................

terima kasih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan