PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Ahad, 29 Ogos 2010

mengata dulang....

Situasi :Menunggu kenderaan awam di stesyen yang tak tahu bila nak sampai
Waktu : Lebih kurang pukul 12 tengah hari
Watak : Aku sebagai narrator.
Karam Singh Walia ( kot ) sebagai watak utama.
Manusia-manusia yang aku tak kenal sebagai watak-watak sampingan.

Mamai betul kalau tak tidur siang. Tambah dengan lapar berpuasa lagi. Tak cerita lagi terik mentari yang mengeringkan tekak yang hanya boleh dibasahkan tatkala berkumandang azan maghrib bagi kawasan Lenggong dan kawasan-kawasan yang sama waktu dengannya. Saat aku terawang-awangan di antara dua alam , tiba-tiba aku dikejutkan dengan satu suara yang agak garau...

Cis...mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih..

Rupanya suara itu datang dari sesusuk tubuh yang sasa yang dimiliki oleh tuannya yang ber"turban" yang seolah-olah tidak berpuas hati terhadap sesuatu menuju ke keretanya lalu masuk dengan menghempaskan pintu dengan kuat seraya memecut laju meninggalkan sekumpulan manusia. Aku kurang periksa apa sebenarnya yang terjadi, tetapi patah-patah perkataannya berjaya memecahkan lamunanku. Berkata aku dalam benakku :

Depa ni berbahasa melayu lebih fasih lagi daripada melayu sendiri. Kalaulah melayu yang dok tempat dia jangankan kata nak berperibahasa, silap-silap dia pi hambun dengan kata-kata kesat. Ni la nak kabo kate orang melayu la ni tak reti bahasa

Aduh sedapnya mengata kat orang. Ingat awak tu berpuasa. Tak baik bersangka buruk kat orang ni. Tapi, mengata orang dia yang lebih ya.....





haih haih.. apa dok bayang benda yang bukan-bukan ni..bersangka baiklah sesama muslim. Astaghfirullah...puasa ni..tak baik tau.

Dalam ketika melayan otak memikirkan isu-isu yang tak berfaedah lagi remeh temeh ini, kelibat bas yang dinanti-nantikan pun kelihatan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan