PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Rabu, 25 Ogos 2010

kalau dah terdesak tu....

عن أبي مسعود عقبة بن عمرو الأنصاري البدري رضي الله عن
ه قال :
قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم :
إن مما أدرك الناس من كلام النبوة الأولي إذا لم تستح فاصنع ما شئت
3224 رواه البخاري في أحاديث الأنبياء

Dari Abi Mas'ud 'Uqbah bin 'Amru al-Anshari al-Badri ( r.a) katanya : Rasulullah sallallahu alaihi wa aalihi wa sallam bersabda : bahawasanya setengah yang didapati manusia dari perkataan nabi yang terdahulu ialah apabila engkau tidak malu maka kerjakanlah apa yang engkau kehendaki.
diriwayatkan oleh al-Bukhari ( 3224)
sila rujuk hadith 40 an-nawawi ,hadith yang ke 20

Makna hadith nabawi ini ikut faham mudah kita ; kalau mike dah tak dak rase malu tu nak buat ape pun lantak ke mike lah..suke hati mike la nak cakap apa. lihat sini

Alhamdulillah puak parti sana masih mahu memastikan kesucian agama Islam dan masjid tidak dicemari oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab.

Terima kasihlah sebab mereka dalam isu ini terlalu mahu "memastikan kesucian agama" sangat.Terharu benarlah kita yang masih hijau dalam agama ini.

Tapi harap-harap dacing yang diguna untuk menimbang tak lah senget sebelah. Kalau doa untuk seorang penganut budhaa dapat hidayah tak boleh, haram "jaddah" hukumnya, tapi doa biar seorang penganut hindu "berjaya di dunia" boleh pula ye.Siap bersolat hajat sambil baca yasin lagi mike ye. Sunat muakkadah kot hukumnya kalau ikut timbang dacing mike.




Sebut pasal "permainan letak hukum" ni, masa tadarus lepas terawih hari tu, ada lalu kat ayat 8 surah al-Maidah, bunyinya begini

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّٲمِينَ لِلَّهِ شُہَدَآءَ بِٱلۡقِسۡطِ‌ۖ وَلَا يَجۡرِمَنَّڪُمۡ شَنَـَٔانُ قَوۡمٍ عَلَىٰٓ أَلَّا تَعۡدِلُواْ‌ۚ ٱعۡدِلُواْ هُوَ أَقۡرَبُ لِلتَّقۡوَىٰ‌ۖ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ
maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.

Berlaku adil la yob. Kita berpuasa pun sebab nak jadi orang bertakwa kan...

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيۡڪُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِڪُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ


maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
[183]


Kalau ini pun tak mampu nak praktik, sia-sia la puasa kita yob. Tak bertakwalah kita.

Kalaulah dimakbulkan Allah doa khatib tu, dalam bulan Ramadhan yang berkat lagi, dapat hidayah orang yang didoakan untuk masuk Islam, tak ke bertambah seorang lagi saudara seislam kita. Kan umat Islam ini bersaudara. Bangga kita sebagai umat Islam ( tak kira la dok belah mana, dok cerok mana ) mempunyai seorang ketua menteri berbangsa cina beragama Islam. Tak kan sebab dia ni seorang cina berparti DAP bukan MCA atau GERAKAN maka dia tak dialu-alukan di dalam agama Allah ni? Mike ni mempergunakan parti untuk berjuang demi Islam atau mempergunakan Islam demi memperjuangkan kepentingan parti? Lepas ni kita sama-sama berdoa agar pemimpin-pemimpin MCA dan MIC supaya mendapat hidayah Allah. Pemimpin umno pun boleh juga kita doakan sekali, terutama sekali PM kita Datin Seri Rosmah Mansor dan suaminya. Nak tak Tok Menteri Pertahanan Malaysia ? kat mana pun kami sanggup jadi makmum nak aminkan doa tu.

Soalan fiqh :
Apa hukum doakan orang bukan Islam mendapat hidayah? adakah masa atau tempat terlarang untuk kita berdoa ataupun masa atau tertentu yang mana kita terikat dengan sesuatu doa? dan apa pula hukumnya baca al-quran dan solat hajat meminta kemenangan orang bukan islam ?

Ustaz atau mufti mana nak tolong jawabkan ni??????

rujuk sini dan sini untuk jawapan.

Semoga Allah Subhanahu wa Ta'ala memberikan hidayah untuk hamba-Nya ini ke jalan yang diredhai-Nya. Ameen :




Tiada ulasan:

Catat Ulasan