PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Sabtu, 9 Jun 2012

Pak Lah Tahu Umno Akan Kalah PRU 13.. Ini Buktinya

Sekurang-kurangnya dua pemimpin Umno sedang melobi berebut-rebut untuk jadi calon dikerusi Parlimen Kepala Batas yang kini disandang oleh mantan Perdana Menteri, Tun Pak Lah Badawi.Diberitakan, Tun Abdullah Ahmad Badawi telah menolak mentah-mentah tawaran Datuk Seri Najib Razak, untuk mempertahankan kerusi itu.Langkah yang diambil oleh Najib Razak dilihat sebagai percaturan maukan calon yang dilihat calon "winnable" supaya berjaya memperolehi majoriti 2/3Tindakan Pak Lah menolak pelawaan Najib sebagai satu tamparan maut kepada Najib atau dilihat sebagai jalan membalkas dendam kerana merampas kedudukkannya sebagai PM.

Difahamkan bahawa Ketua Pemuda Umno Kepala Batas yang juga anak emas serta bekas Setiausaha Politik Pak Lah, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican dan bekas duta Malaysia ke Filipina, Datuk Seri Ibrahim Saad , bekas Ahli Parlimen Tasik Gelugur, mantan Setiausaha Politik DSAIDiantara kedua mereka, Bahgian UMNO Kepala Batas dan Najib sendiri lebih cenderung menyokong dan memberi laluan kepda Ibrahim Saad dari Reezal Merican.

Reezal Merican dilihat tidak mempunyai imej Melayu berbanding dengan Ibrahim Saad, walaupun beliau lebih disenangi oleh Pak LahMau tak mau kena terima hakikat yang majoriti anak-anak Melayu Pulau Pinang agak tidak selesa dengan kebanjiran anak-anak berketurunan mamak dalam UMNO..Keterunan ini agak dominan kini.. 

Dilihat sebagai mengawal perjalanan UMNO...Ini ditambah burukkan dengan kawasan parlimen bersebelahan yang juga seoran anak mamak, TS Mohd Noor Yackop.Pada bulan Februari lep.ias,Pak Lah, bekas Perdana Menteri itu telah didekati dan dipujuk rayu untuk mempertahankan kerusi sebagai pemimpin yang mesra adalah satu "calon winnable" yang dicari oleh Presiden UMNO Najib RazakTun Abdullah Badawi menjadi perdana menteri dari 2003 hingga 2009 dengan memenangi kerusi Parlimen Kepala Batas bagi kali kelapan.

Pada tahun 2008 , Pak Lah berjaya mempertahankan kerusi tersebut dengan majoriti 11,246 undi.... Beliau memperolehi 23,445 undi dengan lawannya dari PAS Subri Mohd Arshad yang memperoleh 12,199 undi.PRU BELUM BERMULA.. SUDAH ADA TANDA-TANDA KERETAKKAN DALAM BAHAGIAN UMNO KEPALA BATAS SIAPA YANG HARUS DIBERI KEPERCAYAAN SEBAGAI CALON... ORANG NAJIB ATAU ANAK EMAS PAK LAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan