PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Jumaat, 22 Jun 2012

Pemimpin MIC Pula Akan Sertai Pakatan Rakyat.. Tapi Siapakah Dia?

Ketua Pembangkang dan Ketua de facto PKR, Anwar Ibrahim telah meningkatkan usaha untuk menarik pemimpin MIC untuk menyertai Pakatan Rakyat. Setelah hampir mencapai kejayaan di Sabah yang digagalkan dengan 'pengalihan pendaratan kapal terbang' yang sepatutnya mendarat di Kota Kinabalu kemudian dilencongkan ke Labuan minggu lalu, Anwar nampaknya meneruskan usaha menarik seberapa ramai pemimpin BN supaya keluar dan menyertai Pakatan Rakyat. Terbaru, untuk tujuan ini, bekas timbalan perdana menteri itu mengadakan pertemuan dengan beberapa psmimpin MIC kebangsaan dan pemimpin bahagian di ibu pejabat PKR di Tropicana, Damansara, Petaling Jaya, kelmarin, menurut satu sumber "rahsia" yang mendedahkan perkara ini.
Jika spekulasi itu adalah benar dan para pemimpin MIC yang hadir memutuskan untuk beralih kem, maka ia akan menjadi satu tamparan hebat bukan sahaja kepada parti terbesar politik berasaskan kaum India di negara ini tetapi juga kepada kerajaan Barisan Nasional (BN).

Paling terkesan nanti adalah presiden mereka sendiri, G Palanivel yang sedang bergelut mencari kerusi selamat untuk bertanding setelah beberapa kawasan seperti Cameron Highlands di Pahang dan Telok Kemang di Negeri Sembilan tidak menyokong cadangan beliau.

Minggu lepas, FMT melaporkan bahawa dua ahli Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) parti itu berada di ambang melompat menyertai PKR.

Bercakap kepada FMT, satu sumber PKR mengesahkan mesyuarat "rahsia" diadakan antara Anwar dan pemimpin-pemimpin MIC.

"Terdapat tiga anggota CWC dan lima ketua bahagian pada mesyuarat itu dengan Anwar. Ia bermula sekitar 3.30 petang kelmarin (Rabu) dan berlangsung selama kira-kira sejam.

"Dua anggota CWC adalah dari Selangor, lain yang tinggal di Kuala Lumpur. Ketua-ketua bahagian dari Perak, Johor, Selangor dan Kedah ... 2 masing-masing dari Perak dan Johor, dan setiap satu dari Selangor dan Kedah, "kata sumber PKR.

Beliau berkata enam ketua bahagian dijangka menghadiri mesyuarat itu, tetapi hanya lima yang sempat hadir.

Beliau menambah bahawa ketua bahagian yang lain telah memanggil Anwar untuk memberitahu beliau bahawa dia tidak dapat menghadiri mesyuarat itu.

Sumber itu enggan menamakan pemimpin-pemimpin yang menghadiri mesyuarat apabila ditekan untuk nama-nama pemimpin-pemimpin MIC.

"Kami masih di peringkat awal. Mereka telah mengemukakan tuntutan mereka dan Anwar telah berjanji untuk melihat kepada mereka. Kita pastinya akan mengadakan sidang akhbar sebaik sahaja perjanjian itu selesai dilakukan, "kata sumber itu.

'MIC telah menjadi berkarat'

Ditanya mengenai hasil dan nada mesyuarat itu, beliau berkata: "Ini akan memberikan impak yang besar kepada MIC dan BN."

"Sesetengah pemimpin yang menghadiri mesyuarat itu berasa MIC telah menjadi berkarat dan tidak bergerak. Mereka berasa lebih selesa dengan pembangkang".

Purata umur persaraan untuk pekerja ialah 55. Yang sama berlaku kepada BN, yang perlu bersara selepas 55 tahun yang menghidangkan negara, "katanya berjenaka.

Selain daripada mereka yang menghadiri mesyuarat itu semalam, kata sumber itu dua pemimpin MIC negeri juga berminat untuk menyertai PKR.

"Kaum India bosan dengan kepimpinan MIC. Mereka mahu hasil serta-merta manakala MIC penuh dengan birokrasi-gaya kepimpinan. Parti itu perlu menjadi vokal tetapi sekarang nampaknya seperti parti telah menekan butang bisu, "katanya.

Sementara itu, anggota CWC, yang tidak mahu namanya disiarkan, mengakui bahawa beliau telah dijemput untuk mesyuarat itu tetapi tidak menghadirinya.

"Secara jujur, saya keliru sama ada untuk menyertai PKR atau kekal dalam MIC. Walaupun apa jua Pakatan Rakyat (pakatan pembangkang yang terdiri daripada PAS, PKR dan DAP) telah lakukan, mereka masih belum datang dengan satu pelan tindakan untuk memperbaiki masyarakat India di Malaysia.

"Jika mereka melakukan usaha ini dan berjanji untuk melaksanakan, jika mereka mampu mengambil alih kuasa, maka lebih ramai pemimpin India dari BN akan melompat kapal," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan