PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Khamis, 14 Oktober 2010


Keterrangan gambar:
Dari kanan: Sdr Ahmad Maher, Sdr Azni, Haji Razman dan Sdr Mohammad Saidi

Repot - ada gambar.
Oleh Mohd Syamil Azhar.

LENGGONG: Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Perak, Haji Razman Zakaria sekali lagi membuat laporan polis berhubung penyelewengan dalam pengurusan Felcra.
Laporan kali ini berhubung geran subsidi pendidikan bernilai RM1 juta kepada Taj Internasional College yang disampaikan pada majlis hari raya anjuran Felcra Berhad di Changkat Lada, Pasir Salak baru-baru ini.
Haji Razman, ketika ditemui selepas membuat laporan mengenainya di Balai Polis Lenggong jam 1.08 petang 7 Oktober lalu, berkata penyampaian geran bernilai jutaan ringgit itu telah tersasar daripada matlamat asal penubuhan Felcra.
Katanya, penyampaian geran itu oleh Pegawai Eksekutif Felcra Bhd, Juziman Basir kepada Ketua Pegawai Eksekutif TIC, Tina Tajuddin, iaitu anak kepada Pengerusi Felcra Berhad, Datuk Tajuddin Abdul Rahman sendiri ternyata menunjukkan berlaku penyelewengan dan salah tadbir kewangan Felcra.
"Pendapatan hasil ladang milik anak syarikat Felcra seharusnya dipulangkan kepada peserta-peserta Felcra sendiri, tapi malangnya berdasarkan kajian yang kita lakukan didapati banyak bverlaku penyelewengan.
"Kita dapati pulangan kepada peserta-peserta terlalu rendah berbanding pulangan hasil daripada projek diusahakan secara persendirian," katanya.
Hadir sama Setiausahanya, Sdr Azni Mohamed Zamri, Ketua Penerangan PAS Lenggong, Sdr Mohamad Saidi Sobri dan Penolong Pendaftar Sementara Suruhanjaya Pilihan Raya, Sdr Ahmad Maher.
Haji Razman berkata, pulangan kepada peserta-peserta yang rendah dipercayai berpunca daripada salah urus tadbir dan perbelanjaan hasil pendapatan Felcra kepada perkara-perkara yang tidak memberi manfaat kepada yang yang berhak menerimanya.
Katanya yang juga Yang DiPertua PAS Lenggong, laporan polis dibuat supaya pihak berkuasa menjalankan penyiasatan bagi memastikan tiada penyelewengan dan penyalahgunaan wang Felcra Berhad di semua peringkat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan