PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Sabtu, 15 September 2012

Obama: Mesir bukan musuh bukan sekutu

Asharq-e terjemahan Mohamad Yahya, 15 Sep 2012

(Obama menganggap Mesir bukan musuh tetapi bukan juga sekutu Amerika)

WASHINGTON: Amerika Syarikat tidak menganggap kerajaan Mesir sebagai sekutu atau musuh, menurut Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama dalam satu temu bual televisyen.

"Saya tidak fikir kami menganggap mereka sebagai sekutu, tetapi kami tidak menganggap mereka sebagai  musuh," Obama memberitahu Telemundo, rangkaian berbahasa Sepanyol Rabu lalu selepas sekumpulan penunjuk perasaan yang membantah filem menghina Nabi menyerang kedutaan AS di Kaherah.

Beliau berkata kerajaan baru Mesir itu, yang telah dipilih secara demokratik, sedang "mencari jalannya sendiri."

Jika pegawai kerajaan mengambil tindakan yang menunjukkan "mereka tidak bertanggungjawab," maka ia akan menjadi “satu masalah yang besar”, kata Presiden dalam temu bual itu, yang disiarkan sepenuhnya Khamis lalu.

Serangan ke atas kedutaan AS di Kaherah berlaku serentak dengan serangan ke atas konsulat AS di Benghazi, Libya yang menyebabkan empat diplomat AS terbunuh, termasuk Duta AS ke Libya.

Komen Obama mencerminkan kewaspadaan mendalam AS terhadap Presiden Mesir, Mohamed Morsi - yang mula mentadbir Jun lalu - selepas serangan kedutaan AS di Kaherah.

Amerika Syarikat adalah sekutu rapat Mesir di bawah autokratik yang digulingkan, Presiden Hosni Mubarak. AS memberi bantuan ketenteraan bernilai USD1.3billion setahun ke Mesir serta bantuan lain.

Obama akhirnya meminta supaya Mubarak berundur kerana beliau menghadapi protes besar-besaran pada awal tahun 2011. Tetapi Presiden AS telah dikritik kerana mengambil masa terlalu lama untuk menyatakan pengaruh mereka.

Khamis lalu Rumah Putih berkata Obama telah bercakap dengan Presiden Mesir dan Libya untuk membincangkan keganasan terhadap diplomat AS.

Obama, dalam panggilan telefonnya dengan Morsi, berkata Mesir "mesti bekerjasama dengan Amerika Syarikat dalam memastikan keselamatan kakitangan dan fasiliti diplomat AS," lapor Rumah Putih.
Iklan Teks

Tiada ulasan:

Catat Ulasan