PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Jumaat, 14 Oktober 2011

Rencana Khamis

Mahathir Terlewat 12 Tahun, Setelah Terlena 22 Tahun

BEKAS Perdana Menteri Malaysia ke 4, Dr Mahathir bin Mohamad meramalkan orang Melayu akan kehilangan identiti serta kuasa terutamanya hak sosial, politik dan ekonomi dalam 10 tahun lagi. Beliau tidak menyebut kehilangan negeri kerana itu mungkin sensitif?

Ramalan itu dibuatnya berdasarkan kepada trend perpecahan politik yang semakin ketara di kalangan orang Melayu yang sehingga menyaksikan terdapat di antara mereka menjadi pihak minoriti dalam mana-mana perkongsian.

Beliau membayangkan apabila terjadi keadaan ini menyebabkan orang Melayu terpaksa meminta bantuan pihak lain, 'berhutang' dengan pemberian bantuan berkenaan sehingga akhirnya membuat Melayu Islam kerugian.

Beliau lantas memberi contoh mengenai nasib Melayu di Singapura serta keadaan ekonomi golongan Melayu di selatan Thailand.

Saya bersetuju seratus satu peratus apa yang dinyatakan oleh Mahathir itu. Kebimbangan Mahathir itu patut menjadi kebimbangan bersama orang Melayu di negara ini dan bangkit berusaha untuk mengawal bagi mengelakkan ia menjadi kenyataan memeritkan.

Usaha memperkukuhkan Melayu dan memastikan Melayu majoriti perlu dijadikan agenda bersama tanpa mengira fahaman politik. Kalau semua orang Melayu perlu melakukan taubat nasuha, nah lakukanlah...

Untuk tujuan ini mungkin orang Melayu boleh menjadikan agama sebagai alasan atau kaedah untuk membentuk unity - perpaduan dan kesatuan. Barang kali di sinilah benarnya Pas apabila mereka obvious (tegas) kepada agama dari bangsa.

Kewalangan mengenai nasib Melayu bukan boleh dibiarkan lagi tanpa tindakan-tindakan yang konkrit dan konprehensi. Sandaran kepada Perlembagaan mungkin salah satu ikhtiar, tetapi apa yang perlu diingat Perlembagaan negara bukan sesuatu yang mutlak dan rigid. Kalau peraturan di dalam al-Quran yang kudus lagi kadim itu pun manusia boleh pinda dari segi pentafsiran dan perlaksanaannya, mengapa tidak dengan Perlembagaan? Lagi mudah kerana ia tidak perlu berdebat dan disulami dengan ayat-ayat perintah Allah.

Contoh paling jelas ialah mengenai ketetapan Allah tentang hukum hudud, ia dipinda dan ditafsirkan oleh umat dengan berbagai aliran dan maksud sehingga ia bercanggah dan berlaku pergomolan sesama tentangnya. Pandangan Islam Umno dengan pandangan Islam Pas mengenai hudud ini berbeza! Jadi perlembagaan bukan jaminan mutlak yang boleh disandarharapkan oleh orang Melayu. Perlembagaan boleh dipinda dengan kuasa dua pertiga di parlimen.

Justeru orang Melayu harus bermahasab dan memikir serta meletakkan pandangan Mahathir itu sebagai masalah dan cabaran hebat kepada kelangsungan kuasa atau penghakmilikan Melayu ke atas beberapa apsek termasuk politik, ekonomi dan sosial itu. Cuba sama-sama kita meletakkan pandangan Mahathir itu ikhlas dan bukan manipulasi untuk menjamin orang Melayu menyokong Umno. Yang penting di sini orang Melayu harus diberi mandat. Untuk itu bukan bermakna calon atau parti Umno sahaja perlu menang tetapi calon atau parti Melayu seperti Pas juga boleh menjadi ganti kepada Umno sebagai pengawal kuasa politik, ekonomi dan sosial Melayu. Percubaan ini sebenarnya tidak pernah dilakukan.

Melihat kepada situasi hari ini, - percaturan dan strategi - untuk mendapat kuasa di kalangan dua puak Melayu UBN dan Pakatan Rakyat ini ia mencemaskan. Tidak mustahil apa yang dibimbangkan Mahathir itu menjadi kenyataan. Percaturan atau perbalahan itu sudah sampai ke peringkat parah, berkerat rotan berpatah arang, kalah jadi debu menang jadi arang.

Orang Melayu baik di pihak UBN dan Pakatan Rakyat sudah melupai akan kepentingan di antara satu sama lain. Kegilaan kepada kuasa memerintah menyebabkan kedua pihak melupai saudara di keliling rumah. Pepatah berbunyi "bulat air kerana pembentung dan bulat kata kerana sepakat" sudah lupus dari minda umat Melayu. Kepercayaan kepada bentuk persahabatan bebas, liberal tanpa bersendikan adat dan agama menjadi pegangan.

Kalau Mahathir membayangkan 10 tahun lagi, tetapi saya mendekatkan jarak itu menjadi kurang 10 tahun. Mahathir ada alasan kenapa beliau memanjangkan sampai 10 tahun. Bagi saya pilihan raya umum ke-13 adalah momentum jelas ke arah itu - Melayu akan kehilangan kuasa yang kini sudah pun banyak terkikis dan dihakiskan. Ini bererti menjelang pilihan raya ke 14 apa yang dibimbangkan itu bakal menjadi kenyataan.

Sifirnya mudah saja bagaiman untuk melihat keadaan ini akan berlaku. Perbalahan atau pun pemisahan kuasa Melayu hari ini sangat ketara sekali yang dicatur dan dilakukan oleh bukan Melayu di samping kedegilan 'kerak' Melayu sendiri. Orang Cina, sedar atu tidak mengatur strategi memecahkan pemonopolian dan hegemoni Melayu dengan mengasingkan sokongan. Setengah menyokong BN setengah menyokong Pakatan Rakyat. Pemecahan sokongan itu sesuatu yang strategics bukan secara berkebetulan.

Hakikat ini perlu difahami oleh orang Melayu seperti mana mereka menyedari akan tindakan kolonial membahagi-bahagikan kelompok tiga kaum terbesar di negara ini, Melayu, Cina dan India dalam sektor atau lokasi masing-masing. Tindakan itu bukan membahagikan hak atau untuk keadilan tetapi demi melihat mereka tidak bersatu untuk membolehkan mereka terus berkuasa menerusi kaedah divide and role.

Pilihan raya ke 12 menunjukkan tanda-tanda dan 'perca' bagaimana pemonopolian kuasa oleh Umno menerusi BN sudah pecah apabila orang Cina memecahkan penguasaan itu dengan memberi undi kepada Pakatan Rakyat. Gara-gara itu menyebabkan kerajaan BN yang diungguli Umno sudah hilang kuasa majoriti. Sebuah kerajaan di Pulau Pinang yang dilihat kerajaan bersama Gerakan- Umno kini menjadi milik mutlak orang Cina menerusi DAP - Pakatan Rakyat.

Hari ini kuasa politik Cina sudah mewakili Pakatan Rakyat menerusi DAP dan saki bakinya masih ada di dalam UBN. Saya tidak fikir dalam pilihan raya ke 13 kelak orang Cina akan memberi mandat besar kepada Pakatan Rakyat seperti mana didugakan. Orang Cina tetap dengan buah caturnya, mereka akan terus melakukan pemecahan berstrategi dengan menguasai Umno dan PKR - Pas. Mereka akan berada di dalam kedua kelompok itu dengan tujuan dan peranan masing-masing melakukan penggerudian dari dalam kedua kelompok itu.

Orang Cina kini berada dalam zone selesa kerana kedua pihak Melayu; Umno, Pas dan PKR memberi jaminan serta menunjukkan akan keperluan mereka kepada sokongan Cina. Begitu juga dengan Umno yang terdesak untuk mengekalkan kuasa akan menyerahkan apa saja untuk dilihat oleh orang Cina atau memenuhi kehendak mereka hatta memberi seluar dalam. Bak kata Mahathir tadi UBN dan Pakatan Rakyat sedang meminjam sesuatu dari orang Cina.

Bagi masyarakat Cina yang senantiasa dimomokan dengan rasa takut oleh retorika ketuanan Melayu mereka akan bersatu dan berkorban dalam keadaan apa sekali pun. Dengan memecahkan sokongan kepada Umno dan Pakatan Rakyat itu juga merupakan tektik dan helah penyatuan mereka.

Hakikat atau teori ini perlu disedar oleh pemikir politik Melayu. Mereka jangan asyik memikirkan kedudukan atau kuasa memerintah sedangkan kuasa memerintah itu adalah perkongsian ghaib yang lebih memihak kepada orang lain. Benarlah Melayu hanya menjadi tuan yang hanya menjaga hak milik orang.

Berbalik kepada Dr Mahathir tadi, saya tidak mahu berterima kasih atas kesedaran lewat beliau itu kerana kesedaran itu baru menimpa dirinya sesudah lebih 10 tahun setelah beliau tidak berkuasa. Sayang sekali realiti kebimbangan itu baru kini menyengat dirinya. Sepatutnya Mahathir sedar sejak 22 tahun lalu. Sayangnya selama 22 tahun semasa memegang kuasa Mahathir terlena. Beliau juga terlupa berfikir bahawa dengan persepakatan itu terus memberi keuntungan dan kekuatan kepada Melayu. Pemimpin yang bisteri ialah pemimpin yang kahsyaf dan tahu membaca masa depan.

Kenapa saya berkata begitu, kerana kalau Mahathir menyedari ini sejak 22 tahun lalu dia akan membina benteng rahsia untuk menguatkan Melayu menerusi kuasa yang ada kepadanya. Nampaknya mandat itu hanya mengahkan diri sebagai PM terlama negara ini tetapi bukan untuk mengukuhkan Melayu. Dia hanya memberi senang duniawi kepada segelintir Melayu tetapi menyusahkan 12 juta Melayu lain. Mahathir membazirkan masa begitu lama untuk Melayu.

Semasa beliau berkuasa tidak ada usaha mengklonkan ideologi Pas dengan Umno. Mahathir tidak sedikit pun menunjukkan minat ke arah itu. Saya tetap ingat setiap kali beliau merasmikan perhimpinan agung Umno suku dari masa ucapannya diambil untuk membelasah Pas dan pemimpin Pas khasnya Tok Guruku Nik Aziz.

Demikian juga untuk memecahkan kekuatan bukan Melayu tidak pernah diusahakan Mahathir. Dasar-dasar diperkenalkannya mendekati liberalisasi dan ekonomi sosialis telah memusnahkan permaufakatan dan keunggulan Melayu sebaliknya memberi ruang cukup luas kepada bukan Melayu membina kekuatan material bagi mencengkam bumi ini.

Saya keliru bila mana orang mengatakan Mahathir seorang radikal Melayu. Tetapi perancangan dan polisi pentdbirannya terlepas dari pentafisran radikal itu sebenarnya. Dasar penswataan misalnya telah menjadikan orang bukan Melayu menguasai ekonomi. Dasar metrokrasi menyebabkan bangsa Melayu kekurangan tempat di universiti dan begitu juga dengan beberapa polisi dan pendekatan lain.

Penghapusan pemimpin Melayu berbakat juga menyumbang kepada apa yang ditakuti dan dibimbangi oleh Mahathir sekarang ini. Umpamanya kebencian beliau kepada Tengku Razaleigh Hamzah, Musa Hitam dan terbaru dan terus dibenci ialah Anwar Ibrahim. Kasus membabitkan Anwar Ibrahim yang meletakkan Mahathir terjempit diantara kekepentingan bangsa dan kroni menjadi satu sejarah hitam bukan saja kepada Mahathir bin Mohamad tetapi bangsa Melayu seluruhnya.

Mungkin tatkala Mahathir meluahkan perasaan itu - kebimbangan mengenai nasib bangsa Melayu itu matanya mengalir dan rasa kesal menyerang ke dalam dirinya. Mungkin? Bagaimana pun hanya Mat Maslan boleh mentafsirkan air mata Mahathir. [wm.kl.9:47 am 13/10/11]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan