PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Isnin, 3 Oktober 2011

Rosmah, melumur garam di atas luka


Rosmah, melumur garam di atas lukaWanita Pertama Negara Rosmah Mansor kembali lagi. Kali ini, imej mewah yang ditonjolkan membuat rakyat golongan bawah merasa terhina. Bak kata pepatah, orang berkeringat, dia berhibur. Orang membanting, dia bersantai. Bila membayar, orang lain yang kena!
“Ia bagaikan melumur garam di atas luka,” kata Solidariti Anak Muda Malaysia – SAMM pada Rapat (Pengurusan) Kebangsaan mereka baru-baru ini yang mana kehadiran ramai penggiat NGO Anak Muda itu dari seluruh negara.

Sesungguhnya, isteri Perdana Menteri Najib Razak, 60, perlu meyakinkan rakyat segenap lapisan takala dilihat bermewah-mewahan tanpa rasa bersalah. Samada suaminya masih memegang tampuk kuasa negara atau tidak selepas PRU-13, pentadbirannya akan dikenang sebagai yang paling banyak berbelanja, pembaziran yang mengundang masalah kepada diri sendiri.

“Tidak ada sesiapa pun yang menginginkan Rosmah gering, tetapi tidak Nampak yang beliau merubah sikap rakusnya dalam berbelanja. Bagi saya, beliau tidak mungkin akan dikenang kerana sewaktu menjadi isteri PM, beliau sebenarnya boleh melakukan banyak perkara-perkara yang baik,” ujar Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin kepada Malaysia Chronicle.

“Sekarang ini, bila kita bercakap pasal Rosmah, orang akan tergelak dan menjawab, ‘Oh, cincin bertatah berlian RM24 million atau tas tangan bernilai RM1 juta. Bagi saya itu bukanlah satu legasi yang boleh dikenang dan dihormati kerana sekarang ini pun kita masih menunggu jawapan dari pejabat PM soal kos perjalanan mereka ke KAzahkstan, Timur Tengah dan Eropah.”

Pemimpin PKR itu merujuk kepada cincin bertatah berlian bernilai RM24 juta yang ditempah daripada New York JEweller Jacob & Co. Rosmah juga menjadi terkenal kerana koleksi tas tangan pelbagai warna yang harga terkumpul mencecah lebih dari RM 1 juta.

Najib terpalit sama
Turut tertekan ialah Najib sendiri yang juga berbelanja sakan seperti isterinya.

Setakat apa yang rakyat ketahui, beliau terlalu percaya kepada para penasihatnya. Beberapa minggu yang lalu, sekumpulan pakar strategi politik yang pernah bekerja untuk pentadbiran Tony Blair “New Labour” memulakan kerja membaikpulih imej 1Malaysia Najib. Tetapi, kepincangan 1Malaysia bukanlah kerana salah promosi dan publisiti, tetapi kerana tidak ada pengemaskinian selepas ianya dilancarkan.
Selain mendapatkan khdimat Mr. Alastair yang mengepalai projek ini, Najib juga mendapatkan nasihat pakar dari Paul Stadlen, mantan pengarah APCO Malaysia, yang mana kontraknya diperbaharui walaupun mendapat tentangan dari majikan yang berpangkalan di New York yang mana mereka ini adalah bekas pegawai tertinggi perisikan Israel.

Namun, dibelakang kelompok penashit dari UK dan US/Israel ini ialah Omar Mustapha, Pengarah firma minyak negara Petronas. Dicemuh oleh Mahathir, kemasukan Omar ke dalam Petronas memberikan tamparan hebat kepada Najib yang mana rata-rata pegawai senior firma itu menolak keras perlantikan Omar ke dalam Petronas.

Namun, Najib tidak mengendahkannya dan Omar, berusia sekitar 30-an, lulusan Oxford University, yang juga selain mengelola firma perundingan kewangan Ethos telah membantu mempromosikan imej Najib sejak 2009, bilamana Najib mengambilalih kerajaan dari Abdullah Badawi.

Strategi Najib sangat licik. Dengan menggunakan akhbar Utusan Melayu yang mengeluarkan pelbagai kenyataan berbau perkauman yang pertama kali berlaku dalam sejarah 5 dekad negara ini.

Menurut pemerhati politik, ini adalah cara untuk memastikan kuasa orang Melayu terus terjaga dan orang bukan-Melayu melihat Najib sebagai seorang yang jujur. Samada strategi ini datang dari Najib sendiri, Omar atau APCO dan sekarang ini dari penashit British, ia sangat sukar diketahui. Kesemua mereka ini akhirnya nanti akan kecundang juga.

Majlis Tertinggi: Perjelas Hudud!

Walaupun sudah banyak menggunakan dana rakyat yang nilainya ratusan juta, popularity Najib menurun 6 peratus bulan Ogos lalu. Angka ini jatuh teruk sejak bulan Mei iaitu 65 peratus.

Walaubagaimanapun, Najib dan para penashitnya tidak sesekali tunduk mengalah, sebaliknya terus melancarkan pelbagai isu-isu yang boleh dibangkitkan untuk mengalihkan pandangan umum. Mungkin juga, isu hukum hudud yang mengguris hati orang Melayu/Islam akan mengakhiri zaman pemerintahan Najib.

Orang dalaman UMNO ada berbunyi menyatakan Najib akan diminta menjelaskan oleh Majlis Tertinggi tentang kenyataannya yang hudud tidak akan dilaksanakan di Malaysia. Kepincangan Najib berpolitik akan dibandingkan dengan kenyataan Timbalannya Muhyiddin Yassin yang berkata, masa untuk pelaksanaan hudud belum lagi sesuai.

“Pemimpin UMNO di Kelantan amat marah dengan Najib yang berkata ‘Tidak’ kepada hudud. Kerana kenyataan itu, UMNO boleh tutup kedai di negeri itu,’ ujar pakar undang-undang UIA, Prof Aziz Bari.

Kegagalan yang ditanggung semua rakyat

Kadangkala, kita perlu menggunakan firasat, berbanding mengharapkan sesuatu terjadi secara politikal, tidak kira berapa bayarannya. Tanpa ragu-ragu, Najib tidak langsung mengendahkan ini semua. Baginya, rakyat yang harus menyelamatkan diri mereka sendiri takala berada didalam situasi harga barang dan inflasi meningkat mendadak.

Begitu juga barang yang mahal tidak semestinya baik. Seperti cerita tas tangan Rosmah dan cincin bertatah berliannya – kemewahan akhirnya mengundang bencana pada diri sendiri.

- petikan dari Malaysia Chronicle

Tiada ulasan:

Catat Ulasan