PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Jumaat, 15 Julai 2011

Kuning: Najib terima tamparan di London
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 15 Julai: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menerima tamparan hebat dalam kunjungannya ke London, hari ini apabila turut disambut puluhan penunjuk perasaan berbaju kuning yang terdiri daripada rakyat Malaysia dan asing yang menyokong perjuangan Bersih 2.0.

Mereka berkumpul di Mansion House di London sejam sebelum ketibaan Perdana Menteri yang dijadual mengadakan pertemuan dengan tokoh perniagaan Britain.

Lebih hebat lagi, semalam, Ratu Elizabeth turut memakai gaun berwarna kuning ketika menerima mengadap Najib dan Rosmah di Istana Buckingham, London.

Manakala Setiausaha Pengangkutan Negeri, Philip Hammond bertali leher kuning ketika mengiringi Najib melawat Stesyen Kereta Api London.

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli berkata, tindakan puluhan penunjuk perasaan, Ratu Elizabeth dan Philip Hammond itu merupakan satu tamparan yang besar terhadap Najib akibat kegagalannya menangani perhimpunan aman Bersih 2.0 yang diadakan di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu dengan baik.

Menurut beliau, dalam hal ini, Najib perlu sedar, seluruh dunia sedang memerhatikan kerajaan Malaysia sekarang kerana kegagalannya menangani perhimpunan itu dengan baik.

Katanya, sebelum ini, pemimpin-pemimpin dunia menganggap kerajaan BN adalah kerajaan yang rasional, tetapi kekerasan polis terhadap para peserta himpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu telah mengubah pandangan pemimpin-pemimpin dunia terhadap pemimpin BN.

"Kekerasan polis dalam menyuaraikan perhimpunan itu ternyata telah mendatangkan kejutan kepada pemimpin-pemimpin dunia terhadap kerajaan BN yang dianggap rasional sebelum ini, tetapi sebenarnya bertindak keras terhadap rakyat.

"Jadi tindakan penunjuk-penunjuk perasaan, Ratu Elizabeth dan Philip Hammond itu adalah satu sindiran serta teguran kepada Najib agar mengubah sikap terhadap rakyat supaya tidak bertindak keras, tetapi menangani perhimpunan aman dengan baik seperti pemimpin-pemimpin di negara-negara maju," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Untuk memulihkan kembali imej kerajaan BN di mata dunia, menurut beliau, Najib perlu memohon maaf secara terbuka kepada para peserta perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

"Dalam masa yang sama, Najib juga perlu mengarahkan agar diadakan satu siasatan terperinci tentang keganasan polis dalam menangani perhimpunan tersebut," katanya yang juga Pengarah Pilihanraya PAS Pusat.

Namun dalam hubungan ini, beliau kesal apabila Najib tetap juga menunjukkan sikap tidak faham dengan pandangan dunia terhadap beliau dan kerajaan BN yang berada di bawah pimpinannya.

Malah dalam kenyataannya baru-baru ini, Najib tetap juga mempertahankan tindakan polis dengan menafikan tindakan kekerasan polis dalam menangani perhimpunan itu.

"Pada hal, segala keganasan polis itu telah diketahui dengan meluas di seluruh dunia. Penyokong-penyokong Bersih 2.0 juga turut mengadakan perhimpunan di seluruh dunia pada hari itu. Isu ini pula berkaitan dengan hak asasi manusia yang sememangnya menjadi perhatian dunia.

"Dengan tamparan yang diterima di London itu, Najib sendiri boleh faham bahawa apa yang diperjuangkan oleh Bersih 2.0 itu memberikan isyarat perpaduan banyak pihak dalam perjuangan isu itu dan ia adalah satu isyarat perpaduan dunia," ujarnya yang juga Ahli Parlimen Kuala Krai.

Harakahdaily hari ini atas tajuk "Gelombang kuning 'kejar' Najib di UK" turut melaporkan, biarpun dilihat seolah-olah lari dari isu Bersih 2.0 sehingga ke luar negara, kehadiran Najib Razak di United Kingdom hari ini bagaimanapun tetap 'dikejar' gelombang kuning.

Puluhan penunjuk perasaan itu memakai baju kuning, membawa poster serta sepanduk mengutuk tindakan kerajaan Malaysia menangani peserta himpunan Bersih 2.0 di ibu negara 9 Julai lalu yang berhimpun secara aman menuntut pembaharuan dalam sistem pilihan raya.

Dalam tulisan yang terpapar pada sepanduk yang dibawa itu, mereka juga mendesak Najib supaya membebaskan segera enam tahanan Parti Sosialis (PSM) yang dinamakan sebagai "EO6" yang ditahan mengikut Ordinan Darurat.

Daripada gambar-gambar yang disebar di internet, Najib dilihat sempat menoleh ke arah kumpulan penunjuk perasaan itu yang hanya berjarak kira-kira 50 meter dari tempat turun kereta yang dinaikinya, manakala sebuah van dan dua anggota polis juga dilihat berkawal di hadapan peserta himpunan itu.

Amnesty International sebelum ini mendesak Kerajaan UK agar memberi signal protes terhadap layanan zalim Kerajaan Malaysia kepada peserta perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan