PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Selasa, 19 April 2011

Menteri Besar Menafikan Laporan Utusan Kononnya Kerajaan Negeri Kedah Naikkan Kadar Cukai Tanah Sepuluh Kali Ganda Terhadap UUM !



16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

ALOR SETAR 19 April - Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak (foto) hari ini menafikan kerajaan pimpinannya menaikkan kadar cukai tanah 10 kali ganda terhadap Universiti Utara Malaysia (UUM). Sebaliknya kata beliau, kenyataan yang dibuat Anggota Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir dan Naib Canselor UUM Prof. Datuk Dr. Mohamed Mustafa Ishak itu tidak berlandaskan fakta sebenar.

"Apa yang berlaku ialah bagi tempoh Januari 2006 hingga Disember 2008, UUM telah diberi rebat oleh kerajaan negeri ketika itu menyebabkan cukai tanahnya dikurangkan dari RM1.7 juta setahun kepada RM100,000."Tetapi selepas tempoh rebat dua tahun itu berakhir, mereka diminta membayar pada kadar penuh semula iaitu RM1.7 juta,” katanya pada sidang media, di sini. Azizan juga berkata, akibat pemberian rebat kepada UUM itu kerajaan negeri pimpinanya kerugian RM1.6 juta.

UUM juga katanya, pernah memohon kepada beliau agar pemberian rebat itu disambung namun permohonan mereka ditolak. "Mereka (UUM) boleh terus membuat rayuan dan kita akan pertimbangkan, tetapi tidak semestinya kita akan luluskan permohonan mereka itu,” katanya. Mengulas lanjut Azizan berkata, UUM juga telah diberi beberapa pilihan dalam membuat pembayaran cukai tesebut. "Kita juga setuju mereka (UUM) berunding dengan Pejabat Tanah dan Galian (PTG) mengenai bayaran ansuran. Pada tahun 2009 dan 2010 mereka bayar dengan kadar penuh,” kata Menteri Besar Kedah lagi.

[Kenyataan Menteri Besar Kedah ini jelas sekali menunjukkan bahawa laporan Utusan Malaysia hari ini adalah satu fitnah jahat semata, dengan niat untuk menjatuhkan maruah Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat itu sendiri. Mereka sengaja memperbesar-besarkan sesuatu yang tidak sahih dan tidak berlandaskan fakta kebenaran.

Apakah sudah tidak ada cara lain untuk UMNO BN berpolitik dengan terus memperalatkan media arus perdana atas sesuatu tindakan yang jelas bercanggah dengan aspirasi rakyat itu sendiri. Oleh itu, rakyat diminta berharu-hati kerana banyak lagi tindakan jahat akan dilakukan oleh mereka selepas ini. Tambahan pula di saat, bahang pilihanraya umum ke-13 yang semakin terasa sekarang ini].

pahangdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan