PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Isnin, 30 April 2012

Unit Amal tidak rempuh polis di KLCC



8 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 30 April: Unit Amal PAS tidak merempuh polis di KLCC, sebaliknya cuba 'meloloskan diri' melalui ruang kosong yang ditinggalkan polis.

Ketua Keselamatan Unit Amal PAS bagi Himpunan Bersih 3.0, Kamaruzzaman Mohamad menjelaskan terdapat sedikit ruang kosong di persimpangan Jalan P. Ramlee yang membolehkan peserta Anti-Lynas melaluinya untuk ke Dataran Merdeka.

Katanya, sepanjang Jalan Ampang, terdapat hampir 500 anggota polis berbaris bagi menyekat laluan peserta Anti-Lynas bergerak ke Dataran Merdeka.

Bagaimanapun, katanya barisan anggota polis itu hanya memakan sebahagian dari Jalan P. Ramlee, yang menyebabkan Unit Amal PAS berjaya meloloskan diri bersama peserta Anti-Lynas untuk ke Dataran.

"Dalam hal ini, Unit Amal PAS tidak merempuh polis, tetapi mengambil ruang yang terbuka untuk mara ke Dataran Merdeka. Apabila ruang itu ada, mereka bertindak meloloskan diri dan diikuti pengikut Anti-Lynas," jelas beliau pada sidang media, di Pejabat Agung PAS, hari ini.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasruddin Hasan berkata KLCC bukan merupakan kawasan larangan sebagaimana yang diisytiharkan ke atas Dataran Merdeka.

Atas sebab itu, beliau mempersoalkan mengapa pihak polis cuba mengepung di kawasan berkenaan yang tidak diisytiharkan sebagai kawasan larangan.

"Mengapa pihak polis membuat sekatan, sedangkan ia (KLCC) bukan merupakan kawasan larangan sepertimana yang diisytiharkan ke atas Dataran Merdeka?" soal beliau kepada media.

Beliau pada masa sama meminta Sinar Harian agar menarik balik laporan tersebut, selain memohon maaf secara terbuka berhubung laporan mengenai Unit Ama itu.

Selain menyifatkan laporan tersebut sebagai tergesa-
gesa, Nasruddin juga berkata laporan itu dibuat bagi merosakkan reputasi Unit Amal PAS yang mempunyai 'track record' yang bersih selama ini.

Sehari selepas himpunan Bersih 3.0 selesai, akhbar Sinar Harian melaporkan Unit Amal PAS merempuh anggota polis di KLCC bagi meneruskan perarakan ke Dataran Merdeka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan