PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Selasa, 22 Februari 2011

Duta Libya di M'sia tidak sokong Gaddafi
Feb 22, 11 4:35pm
Kongsi 56
Kakitangan kedutaan Libya di Malaysia hari ini membidas 'penyembelihan' penunjuk perasaan anti kerajaan di negara itu dan berkata mereka tidak lagi setia kepada pemimpinnya Muammar Gaddafi.

"Kami tidak lagi setia kepadanya, kami setia kepada rakyat Libya,” kata duta Bubaker al-Mansori kepada AFP apabila kira-kira 200 rakyat Libya mengadakan demonstrasi anti kerajaan di luar pejabat kedutaan di Kuala Lumpur.

Penunjuk perasaan membakar gambar pemimpin Libya itu sambil melaungkan “Masa untuk Gaddafi sudah berakhir" dan "Hentikan pembunuhan" sebelum kedutaan itu membuka pintu pagar bagi membolehkan orang ramai masuk ke perkarangannya.

"Penunjuk perasaan berdemonstrasi membantah pembunuhan yang berlaku di Libya,” kata duta itu dalam perbualan telefon.

"Kita tidak boleh berdiam diri dan membenarkan ini berlaku kepada masyarakat Libya, jadi termasuk kakitangan kedutaan kami juga memprotes.”

Pejabat kedutaan kemudiannya mengeluarkan kenyataan mengutuk pertumpahan darah dan penyembelihan yang mengakibatkan nyawa orang awam yang tidak bersenjata melayang ketika menunjuk perasaan secara aman.

Nafi tinggalkan Libya

Awal hari ini, Gaddafi menafikan beliau sudah meninggalkan Libya selepas penunjuk perasaan kini menguasai beberapa bandar raya bagi mendesaknya berundur daripada pemerintahan selama empat dekad itu.

“Saya akan bertemu golongan remaja di Dataran Hijau di pinggir Tripoli hari ini," katanya yang muncul di kaca televisyen yang dipancarkan secara langsung dari kediamannya, awal hari ini.

“Saya ingin membuktikan bahasa saya masih berada di Tripoli dan bukan di Venezuela dan saya mahu menafikan laporan televisyen yang seperti 'anjing' itu (laporan tidak benar)," katanya sambil memegang payung melindunginya daripada hujan sebelum memasuki keretanya.

Hujan lebat membasahi Tropili sejak petang semalam.

Ia adalah kemunculan pertama Gaddafi sejak penunjuk perasaan meletus di negara itu dan laporan sebelum ini menyebut beliau sudah melarikan diri ke Venezuela.

Syarikat Singapura keluarkan rakyat Malaysia

Sementara itu, Bernama melaporkan sebuah syarikat Singapura mengeluarkan 31 pekerjanya terutama warga Singapura dan Malaysia, dari tapak operasinya di Libya.

Menurut Boustead Singapore, mereka berjaya menghantar balik enam pekerja Singapura dan Malaysia semalam yang bekerja di projek perbandaran Al-Marj di Tripoli.

Tiga lagi meninggalkan Tripoli untuk ke Filipina.

Dalam satu kenyataan hari ini, syarikat itu berkata, ia membawa balik pekerjanya dengan selamat setelah berlakunya demonstrasi dan keganasan di beberapa bandar utama di timur Libya.

Syarikat itu juga mengatur supaya semua kakitangan Boustead, yang terbabit dalam projek itu termasuk yang tinggal di Tripoli, diterbangkan keluar dari Libya dengan penerbangan paling awal yang ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan