PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Selasa, 22 Februari 2011

PKR: Siapa kaut 1.5 bilion saham bumiputera?
Salhan K Ahmad
Feb 22, 11
1:21pm
Kongsi 60
PKR hari ini mendesak Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed mengumumkan semua penerima saham khas bumiputera berjumlah 1.5 bilion unit yang diagihkan tahun lalu.

pkr congress pc 271110 saifuddin nasutionSetiausaha agung parti itu Saifuddin Nasution berkata pengumuman itu perlu bagi membuktikan peningkatan ekuiti golongan bumiputera dalam sektor swasta sebanyak 22 peratus seperti diumumkan kerajaan.

Katanya lagi, kerajaan juga perlu mengumumkan rombakan mekanisme dan penambahbaikan kepada sistem agihan dan pemantauan saham ini.

Jelasnya, langkah itu bagi mengelakkan kehilangan saham bumiputera bernilai RM52 bilion itu tidak berulang.

Jumlah berkenaan adalah sebahagian daripada saham bumiputera bernilai RM54 bilion melalui agihan sama sebelum ini.

"Mekanisme agihan inilah yang telah gagal sebelum ini sehingga mewujudkan budaya politik naungan," kata Saifuddin lagi dalam satu kenyataan.

Jelasnya, keadaan itu berlaku apabila golongan yang terlibat itu "mencari jalan mudah mendapatkan saham dengan berselindung di sebalik alasan mencapai alasan 30 peratus ekuiti bumiputera."

azlan"Akhirnya, berpuluh-puluh bilion ringgit saham yang diagihkan kepada individu berkepentingan dijual dengan segera untuk mendapat kekayaan mudah," katanya lagi.

Tambahnya, mekanisme ini "mewujudkan golongan elit kaya Melayu yang sebenarnya menjadi kaya dengan menindas orang Melayu terbanyak."

Kenyataan beliau dibacakan oleh pengarah strategik PKR Rafizi Ramli dalam satu sidang media di ibu pejabat parti itu hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan