PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Isnin, 12 Mac 2012

FGVH ke Parlimen, PAS buat persediaan rapi

Hazayani Zakaria, 12 Mac 2012

KUALA LUMPUR, 12 Mac: Ahli Parlimen Pakatan Rakyat akan terus membawa isu Felda khususnya penyenaraian Felda Global Ventures Holding Sdn Bhd (FGVH) ke Bursa Malaysia pada persidangan Dewan Rakyat penggal kelima yang bermula hari ini.

Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahudin Ayub (gambar) berkata, pihaknya sudah membuat persediaan yang rapi dalam isu Felda termasuk akan menyatakan fakta-fakta yang jelas mengenai keburukan penyenaraian FGVH sewaktu sesi perbahasan nanti.

"Kita akan memberikan yang terbaik pada kali ini. Kita sudah membuat persediaan yang secukupnya dan kita akan memberikan fakta-fakta yang lebih jelas khususnya tentang penyenaraian FGVH.

"Kita rasa inilah masa dan medan terbaik untuk kita membawa hasrat hati nurani peneroka yang mahukan masa depan mereka lebih terjamin.

“Ini masa terbaik untuk kita gunakan dan kita akan bawa isu FGVH ini dengan ruang yang ada di persidangan kali ini," kata Naib Presiden PAS itu ketika ditemui selepas istiadat pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Kelima Parlimen ke-12 di Dewan Rakyat hari ini.

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah hari ini merasmikan pembukaan mesyuarat pertama penggal kelima persidangan Parlimen ke-12.

Dalam titah yang di-Pertuan Agong, baginda menyebut kerajaan kerajaan telah memperkenalkan dasar-dasar dan program-program yang berkaitan transformasi luar bandar yang menggariskan pendekatan strategik bagi membuka ruang dan kaedah baru meningkatkan pendapatan rakyat luar bandar termasuk Orang Asli dan etnik minoriti di Sabah dan Sarawak.

Antara pendekatan ini titah baginda, adalah pewujudan Pusat Transformasi Luar bandar, yang pertama di Gopeng, Perak sebagai pusat integrasi perkhidmatan. Selain daripada itu, Felda turut melaksanakan program meningkatkan lagi taraf sosioekonomi generasi kedua dan ketiga peneroka.

Mengulas perkara itu, Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli pula berkata, isu Felda yang sedang membarah di kalangan peneroka kini tidak dapat diselesaikan hanya melalui titah Yang di-Pertuan Agong.

Sebaliknya berliau berkata, ianya memerlukan penjelasan kerajaan terutama penyenaraian FGVH yang menimbulkan rasa tidak puas hati peneroka.

"Isu Felda ini adalah isu yang sangat teknikal dan melibatkan beberapa perkara yang sangat besar ertinya kepada peneroka dan kepada kerajan negeri.

"Jadi saya tidak yakin Tuanku boleh menyebut secara detail apa yang hendak disampaikan. Namun kita merasakan isu felda ini tidak boleh diselesaikan hanya dengan disebut dalam ucapan begini.

"Banyak perkara yang sudah mula timbul dan memerlukan penjelasan kerajaan dalam perbahasan nanti," kata beliau yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan