PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Ahad, 18 Mac 2012

Petua hadapi serangan kebendaan Umno, BN

Aslani M, 18 Mac 2012

KOTA BHARU, 18 Mac: Adilkah bagi seorang menteri apabila membandingkan antara bantuan kerajaan persekutuan dan negeri. Sedangkan segala hasil daripada mana-mana negeri dilonggok di Putrajaya.

Cukai langsung atau tidak langsung semuanya berada di bawah bidang kuasa kerajaan pusat. Negeri hanya ada bidang kuasa berkaitan tanah, sumber air, hasil hutan dan cukai di bawah pihak berkuasa tempatan (PBT).

Namun bagi Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, soal rasionaliti tidak diambil kira, biar pun perbezaan jumlah hasil di antara pusat dan negeri seumpama langit dan bumi.

Maka tidak hairanlah Datuk Seri Mustapa Mohamed menyebut kerajaan pusat membelanjakan sebanyak RM84.5 juta bagi membantu penduduk miskin di Kelantan tahun lepas, disalur melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Lalu dibandingnya pula dengan kerajaan PAS Kelantan hanya memperntukan sebanyak RM7.4 juta bagi tujuan sama.

Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Kelantan, Abdullah Ya’kub berkata, kenyataan menteri terbabit sebenarnya memperlihatkan pemimpin Umno tidak cuba belajar memahami konsep federalisme.

“Apabila kita membandingkan bantuan yang dihulur kerajaan pusat dan bantuan negeri, seolah-olah kita mahu melihat apa yang disumbang seorang bapa dan seorang anak.

“Seorang bapa yang mempunyai segala kuasa dan kedudukan tidak adil apabila dibanding pula dengan anak berpendapatan rendah dan tiada kedudukan,” katanya di sini.

Baru-baru ini Mustapa yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan dilaporkan mendakwa kerajaan Persekutuan menyalur bantuan membantu penduduk miskin hampir 90 peratus berbanding hanya 10 peratus disumbang kerajaan PAS Kelantan.

Abdullah yang juga Adun Air Lanas berkata, kalau hendak dibuat perbandingan bajet diperuntukan persekutuan, perlu dilakukan perbandingan dengan negara lain yang mempunyai Keluaran Negara Kasar hampir serupa.

Beri duit ambil

Sementara itu di majlis berasingan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengulangi petua lama bagi menghadapi serangan material kerajaan BN menjelang pilihan raya umum ke-13 tidak lama lagi.

“Kalau mereka beri duit kita ambil, kalau beri gula kita kacau dan kalau mereka beri kain kita pakai.

“Tetapi kena ingat apabila hari mengundi nanti hendaklah pilih calon PAS, kalau di tempat PAS tidak bertanding pilih PKR, dan kalau tiada calon PKR kena undi calon DAP,” katanya pada program Pemuda Penggerak Ummah di Kampung Jambu, di sini, baru-baru ini.

Program tersebut diadakan dengan kerjasama Peti Undi PAS Kampung Jambu.

Menjelang PRU-13 kerajaan BN mengumpankan pelbagai bantuan kepada rakyat termasuk Bantuan Rakyat 1Malaysia sebanyak RM500 kepada isu rumah berpendapatan kurang RM3,000 sebulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan