PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Rabu, 7 November 2012

Ular Romi jadi gergasi

Oleh Maria Uffa Zulkafeli
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
JINAK...Pak Atan membelai ular sawa peliharaannya diberi nama Gaban.
JINAK...Pak Atan membelai ular sawa peliharaannya diberi nama Gaban.
JITRA: Seekor ular sawa diberi nama timangan Gaban kini mampu digelar ‘ular gergasi’ apabila beratnya mencecah lebih 130 kilogram dengan panjang lapan meter selepas dipelihara sejak 11 tahun lalu.
Reptilia milik Nor Hizan Abd Ghani, 55, atau Pak Atan mula dipelihara dari saiz sepanjang 60 sentimeter pada 2001 selepas anak saudaranya, Romi Nor Izham, (kini 21 tahun) meminta hadiah berkenaan ketika mahu berkhatan.

Pak Atan yang mengusahakan inap desa Kampung Pulau Pisang, Tunjang, di sini, berkata dia berminat memelihara reptilia berkenaan yang diperoleh dari pihak tertentu di Perlis bagi menunaikan hasrat Romi ketika berusia 10 tahun sebagai hadiah.
“Romi meletakkan syarat mahu ular sawa sebagai hadiah sebelum berkhatan, jadi sebagai tanda kasih kepadanya, saya berusaha mendapatkan reptilia berkenaan.

“Ia hanya sepanjang 60 sentimeter ketika diambil dan boleh diletakkan atas tapak tangan serta boleh dibawa ke mana-mana, namun selepas itu saya mengambil tanggungjawab memelihara ular sawa berkenaan memandangkan Romi masih bersekolah ketika itu,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Pak Atan berkata, ular sawa itu terpaksa diletakkan dalam pelbagai saiz akuarium di rumahnya hingga berusia enam tahun sebelum dimasukkan dalam sebuah sangkar khas dibina di luar rumahnya ketika berusia tujuh tahun hingga sekarang.
Menurutnya, dia memperuntukkan RM200 membeli 10 ayam daging untuk makanan Gaban setiap bulan dan mengambil masa antara 30 hingga 45 minit untuk makan seekor ayam.

“Saya tidak rasa hobi ini satu bebanan kerana turut menjadi minat seluruh ahli keluarga, malah mereka sudah tidak takut dengan Gaban selain menjadi daya tarikan kepada inap desa kami yang sering dikunjungi pengunjung dalam dan luar negeri setiap hari.
“Setiap hari hampir 40 pengunjung datang melihat sendiri ular sawa berkenaan, namun ada juga pengunjung inap desa yang membatalkan niat menginap selepas mengetahui terdapat ular sawa dipelihara di sini,” katanya.

Dia bercadang membuat ‘roadshow’ dengan mempamerkan Gaban kepada orang ramai di mana-mana karnival bermula tahun depan.

2 ulasan:

  1. Can add to the beauty of the landscape when used correctly.

    It has a very strong odor that will take your breath away.
    Mulch also keeps soil from being depleted of vital nutrients, so gardeners do not have to rotate
    planting locations from year to year.

    Have a look at my web-site - mulching

    BalasPadam
  2. Use oils that can help keep your hair soft and manageable.

    Identify your own hair trouble and go for a product which mainly
    addresses your needs. You repeat the exact same procedure maybe once or
    twice every week. Khas (Vetiveria Ziziniodis):
    - used as an effective hair restorer. Exactly what the oil does is clean and exfoliate your hair follicles, help make your
    bloodstream circulate better all around your head and in
    return boosts the process involving hair growth and acts as being a supercharger for making your hair get bigger.


    Here is my weblog; celebrity hairstyles

    BalasPadam