PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Rabu, 29 Ogos 2012

CERAMAH SULUNG SELEPAS BEREHAT DIBULAN RAMADHAN

KG.LUAT LENGGONG- Ceramah umum kembali dikawasan Lenggong untuk menyampaikan maklumat kepada masyarakat pengundi didaerah Lenggong.
Penceramah jemputan dalam program ini terdiri dari ust Hanapiah Idris, selaku ketua urusan dewan ulamak Pas Kawasan. Dan penceramah utama ialah Dato' Fauzi Saari, mantan pegawai tinggi kerajaan PDRM.
Dato' Fauzi Saari telah mengakhiri perkhidmatannya (berpencen) dalam jabatan kerajaan sebagai pengarah jab.siasatan jenayah PDRM Bukit Aman, seterusnya beliau membuat keputusan untuk menyertai perjuangan Pas.
Ust Hanapiah dalam ucapannya berkata, orang-orang melayu pada ketika ini hendaklah menyertai perjuangan Pas. Kerana, pada ketika ini, kerajaan Umno Bn sedang berada diambang kekalahan didalam menghadapi pilihanraya umum yang akan datang.
Ini terbukti, apabila Umno sedang terdesak menghentam Pakatan Rakyat melalui Media arus perdana yang menjadi lidah rasmi kerajaan dengan berita-berita yang tidak benar dan berusaha untuk mengelirukan masyarakat pengundi.
Setiap hari kita dihidangkan dengan isu-isu utama melibatkan agama, perpaduan kaum yang kononnya, Umno/Bn kelihatan lebih baik daripada Pakatan Rakyat. Sebaliknya, hal yang demikian tidak terjadi dalam pemerintahan kerajaan Umno/Bn.
Isu hudud adalah contoh permainan politik kotor yang terkini didendangkan oleh Umno. Sedangkan sudah 50 tahun Umno berkuasa, tetapi tidak pernah hendak berhajat untuk melaksanakan hukum hudud, malah ketika kerajaan Negeri Kelantan mahu melaksanakan hukum hudud, kerajaan pusat dengan keras menghalang perlaksanaan itu dilaksanakan oleh kerajaan dikuasai oleh Pas itu.
Sementara itu, Penceramah utama dalam penyampaian ceramahnya berkata, beliau amat bersyukur diatas kesedaran dirinya kerana memilih berada didalam perjuangan Islam bersama-sama dengan Pas.
Keputusan dibuat oleh beliau setelah berpencen daripada jabatan kerajaan merupakan keputusan yang tepat kerana beliau mendapati perjuangan parti Pas adalah perjuangan jemaah islam ya g benar-benar ikhlas.
Sepanjang beliau bertugas sebagai pegawai tinggi didalam jabatan PDRM, sebelum pencen pada tahun 2006 lalu banyak pengalaman dilalui dengan berbagai ujian dan cabaran.
Bermula daripada kesedaran islam, beliau menerima hidayah bahawasanya hukum atau undang-undang Islam itu lebih baik dilaksanakan berbanding hukuman undang-undang sivil yang ada di negara ini. Kenyataan ini berdasarkan pengalaman dilalui beliau sepanjang perkhidmatan sebagai pengarah jabatan siasatan jenayah Bukit Aman.
Sekiranya indek jenayah mahu dijadikan sifar maka, tidak ada undang-undang lain ciptaan manusia yang boleh menyekat sebarang jenayah daripada berlaku melainkan hukum Allah Ta'alaa iaitu, hukum hudud.
Kenapa pula hukum hudud ini dijadikan modal oleh pemimpin- pemimpin Umno untuk menakutkan-nakutkan orang bukan Islam daripada menyokong undang-undang dilaksanakan di negara ini.
Bukankah sebagai pemimpin kaum umat Islam, sepatutnya perdana menteri dan menteri-menteri Umno beragama islam wajib menyokong apa yang telah diperjuangkan oleh Pas selama ini, iaitu perlembagaan Al Quran dan Sunnah. Kalau Umno katakan Pas mesti keluar daripada Pakatan Rakyat kerana DAP menolak hudud, sebenarnya terlebih dahulu Umno lah yang terlebih dahulu kena keluar daripada Bn kerana MCA dengan jelas telah mengeluarkan kenyataan MCA akan keluar Bn sekiranya Umno melaksanakan hukum Allah Swt. Dan seterusnya mengecam ADUN Johor dengan mengatakan ADUN Umno Bn itu sudah kehilangan aqal.
Dalam konteks ini, siapakah yang wajar dipersalahkan? Sekiranya Umno mendakwa mereka telah melaksanakan hukum islam dinegara ini maka, Umno wajib dipersalahkan kerana tidak memberi faham kepada rakan mereka didalam Bn, yang mana dengan keyataan Pemimpin MCA itu menyebabkan penghinaan telah dilakukan oleh MCA keatas orang-orang islam berada didalam Umno.
Akhirnya, Dato' Fauzi menyeru masyarakat pengundi membuat perubahan pada pru-13 dengan meninggalkan kedudukan didalam Umno Bn samada diperingkat bahagian ataupun diperingkat Cawangan di kampung-kampung dengan memilihnPakatan Rakyat yang telah menawarkan tawaran-tawaran yang lebih baik demi kesejahteraan semua kaum dan agama dinegara ini.
Sebelum mengakhiri ceramah, Dato' Fauzi telah menyampaikan puisi jihad untuk dihayati oleh pendengar sebelum berpisah pada malam ini.
Tahniah Daripada Pas Kawasan Lenggong kepada Dato' Fauzi, kerana memilih Pas sebagai wadah untuk memberi kesedaran yang dapat menyampaikan masyarakat membuat perubahan minda terutamanya, bagi pengundi-pengundi di Lenggong untuk menilai mana yang lebih untuk dibuat pilihan pada pru 13 akan datang.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan