PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Ahad, 26 Ogos 2012

Iran anjur 'bersih dunia dari senjata nuklear'

Al Jazeera terjemahan Mohamad Yahya, 27 Ogs 2012
TEHRAN: Ketika Barat mengecamnya kerana didakwa sedang membuat bom atom, Iran membuka tirai sidang kemuncak yang menghimpunkan lebih daripada 120 negara yang menggelar diri mereka ‘berkecuali’, dengan rayuan untuk membersihkan dunia dari senjata nuklear.

Antara yang dijangka akan menghadiri sidang kemuncak Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (Non Aligned Movement), yang bermula Ahad lalu tetapi secara rasminya bermula bermula pada Khamis depan, termasuklah Ban Ki-moon, Setiausaha Agung PBB, dan Manmohan Singh, Perdana Menteri India.

India kekal sebagai pelanggan minyak Iran dalam situasi Tehran berhadapan sekatan Barat atas tuduhan program nuklearnya.

Iran akan menggunakan perhimpunan selama seminggu ini, termasuk sidang kemuncak dua hari yang dihadiri pemimpin pelbagai negara, sebagai wadah mempamerkan hubungan global negara tersebut dan usaha mereka dalam mencabar pengaruh Barat dan sekutu-sekutunya.

Ali Akbar, Menteri Luar Iran, membuka perhimpunan tersebut dengan menyatakan komitmen kepada matlamat Pergerakan Negara-Negara Berkecuali sebelum ini iaitu untuk menghapuskan senjata nuklear di dunia dalam tempoh 13 tahun.

"Kami percaya bahawa jadual untuk menghapuskan secara mutlak senjata nuklear sebelum tahun 2025, seperti yang telah dicadangkan oleh NAM, hanya dapat direalisasikan jika kita mengikutinya dengan komited," katanya kepada perwakilan.

Iran menegaskan program nuklearnya adalah bertujuan untuk menjana tenaga untuk kegunaan awam, tetapi Amerika Syarikat dan sekutunya takut bahawa pengayaan uranium Tehran akhirnya boleh membawa kepada peringkat senjata peperangan.

Tehran sedang menghadapi kesulitan kerana hukuman berat yang dikenakan ke atas perbankan dan eksport minyak negaranya, langkah-langkah Barat yang diharapkan akan memaksa Iran untuk mengaku bersalah.

Israel, yang berkata ia menghadapi ancaman kewujudan dari Iran, telah membayangkan untuk menggunakan pilihan ketenteraan jika diplomasi dan tekanan ekonomi gagal untuk membendung cita-cita nuklear Tehran.

Salehi mengkritik Israel kerana bertindak di luar perjanjian utama PBB untuk mengawal penyebaran teknologi nuklear.

Israel enggan untuk membincangkan keupayaan ketenteraan mereka, tetapi dipercayai umum bahawa mereka mempunyai senjata nuklear.

Sekutu Iran Korea Utara telah menarik diri dari Perjanjian Perjanjian Pengawalan Senjata Nuklear (Nuclear Non-Proliferation Treaty). Menteri Luar Korea Utara Paek Nam Ahd. tiba di Tehran pada Ahad lalu untuk menghadiri persidangan tersebut.

Hamas dikecualikan

Sementara itu, agensi berita Iran berkata sekutu Iran, Perdana Menteri Palestin dari Hamas tidak dijemput untuk mesyuarat itu.

Mehr dan ISNA memetik Mohammad Reza Forqani, jurucakap sidang kemuncak, sebagai berkata bahawa Ismail Haniyeh tidak dijemput untuk persidangan ini.

Tetapi pejabat Haniyeh di Gaza berkata beliau merancang untuk berangkat ke Tehran pada hari Isnin sebagai tetamu Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad.

Laporan yang bercanggah berkenaan rancangan Haniyeh mengambarkan situasi rumit delegasi Palestin ke perhimpunan Pergerakan Negara-Negara Berkecuali.

Presiden Palestin, Mahmoud Abbas berkata beliau tidak akan hadir jika Haniyeh juga turut hadir ke sidang tersebut.

Hamas, yang disokong Iran menguasai Gaza manakala pentadbiran Abbas menguasai bahagian Tebing Barat.

Pergerakan Negara-Negara Berkecuali, yang mempunyai 120 negara anggota dan 17 negara pemerhati, adalah kumpulan negera-negara yang menggelar diri mereka berkecuali secara rasmi dengan mana-mana blok kuasa utama dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan