PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Khamis, 30 Ogos 2012

Jepun jangka gempa bumi kuat



11 Syawal 1433H. [MOD] -

TOKYO: Kerajaan Jepun semalam mendedahkan kemungkinan berlakunya bencana alam paling buruk di mana gempa bumi gergasi di Lautan Pasifik mungkin akan membunuh 320,000 orang, iaitu lebih buruk daripada bencana tsunami, tahun lalu.

Jangkaan mangsa itu dibuat berdasarkan bencana di mana gempa bumi kuat dengan 9.0 magnitud menyebabkan tsunami besar yang pernah melanda pesisiran pantai Jepun di selatan Tokyo.

Jangkaan hipotesis bencana Pejabat Kabinet, akan menyaksikan gempa bumi melanda pada waktu malam dalam musim sejuk diikuti oleh angin kencang akan menyebabkan ombak besar setinggi 34 meter melanda ketika kebanyakan mangsa sedang tidur.

Kebanyakan 323,000 mangsa itu akan mati lemas disebabkan tsunami, dihempap objek yang jatuh atau akibat kebakaran disebabkan bencana itu, katanya.

Pada 11 Mac, tahun lalu, gempa bumi dengan 9.0 magnitud berlaku di Jepun pada awal tengah hari, menyebabkan tsunami setinggi 20 meter melanda negara itu.

Kira-kira 19,000 orang terbunuh atau masih lagi hilang ketika tsunami melanda loji nuklear Fukushima Daiischi menyebabkan kebakaran di reaktor dan menyebabkan krisis atom terburuk.

Menteri Pengurusan Bencana, Masaharu Nakagawa berkata, “Selagi kita tinggal di Jepun, kita tak boleh menolak kemungkinan gempa bumi dan tsunami.”

Laporan itu disediakan untuk senario terburuk supaya ia dapat membantu pegawai meningkatkan lagi persediaan menghadapi bencana. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan