PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Isnin, 22 April 2013

Tindakan Mat Taib beri masalah kepada BN

KUALA LUMPUR: Tindakan bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Muhammad Muhd Taib menyertai PAS semalam bakal memberi ancaman kepada Umno BN khususnya di Selangor.

Perkara itu diakui seorang lagi bekas Menteri Besar Selangor yang juga pemimpin BN, Dr Mohd Khir Toyo yang mendakwa penyertaan Muhammad itu bakal menjadi penghalang kepada BN untuk menawan semula negeri itu.

“Bergantung kepada pendekatannya. Jika beliau berkempen secara konstruktif dia boleh menimbulkan masalah kepada kami,” katanya dipetik portal The Malaysian Insider.

Semalam, Muhammad yang juga bekas naib presiden Umno itu secara rasmi mengisytiharkan dirinya menyertai PAS dan menyerahkan borang keahliannya kepada Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada satu sidang media di Pusat Media PAS di jalan Raja Laut.

Menurut Abdul Hadi, pengisytiharan Muhammad untuk menyertai PAS sengaja dilakukan pada hari ini, iaitu selepas penamaan calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) pada Sabtu lepas bagi mengelakkan daripada timbulnya isu beliau mahu bertanding dan jawatan dalam parti.

Turut hadir pada sidang media itu termasuk Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Haron Din; Timbalan Presiden, Mohamad Sabu; Naib Presiden, Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar.

Mengulas lanjut, Mohd Khir berkata, BN harus memberi perhatian khusus berhubung perkembangan terbaru itu kerana pengaruh Muhammmad masih kuat dikalangan orang Melayu Umno itu sendiri.

“Umno-BN harus beri perhatian khusus terutamanya apabila setiap undi penting,” petik portal itu lagi.

Sementara itu, Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz menyifatkan penyertaan Muhammad ke dalam PAS sebagai tepat pada masanya.

Menurut beliau, penyertaan bekas pemimpin tertinggi Umno itu ke dalam PAS memberikan gambaran bahawa Umno bukan lagi parti yang wajar dipilih rakyat.

"Saya kata, dia mari (sertai PAS) lewat. Kalau mari awal, jadi imam lah (calon)," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan