PARTI ISLAM SEMALAYSIA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA
PAS KAWASAN LENGGONG

Selasa, 9 April 2013

PRU13: PAS Perak umum tanding 22 kerusi Dun

Muhammad Faeez Azahar, 09 Apr 2013
MANJONG: PAS Perak telah mengumumkan akan bertanding 22 kerusi Dun pada Pilihanraya Umum ke-13 (PRU13) ini.

Perkara tersebut diumumkan oleh Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussien dalam satu program di Markas PAS Kg Permatang, Pasir Panjang, Manjung, dekat sini.

Katanya, satu pertambahan kerusi telah diperoleh apabila Dun Changkat Jering yang sebelum ini ditandingi PKR telah diserahkan PAS.

“PAS akan bertanding 22 kerusi pada PRU13 ini, pertambahan satu kerusi daripada pilihanraya yang lalu.

"Dun Lintang yang dulunya milik PKR diberikan kepada PAS bertukar secara sepakat dengan Dun Kenering,” katanya ketika berucap di hadapan ribuan hadirin.

Hadir sama ialah pimpinan PAS Perak dan seluruh jentera di semua kawasan.

Ustaz Abu Bakar turut mengumumkan beberapa calon yang akan bertanding pada PRU13 ini termasuklah AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad yang kembali ke parlimen Bukit Gantang.

Mantan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin pula diamanahkan bertanding di Dun Changkat Jering dan calon Dewan Muslimat, Hajjah Rohawati Abidin menggantikan Nizar di Dun Pasir Panjang.

Sementara itu, Ustaz Nazri Din diumum bertanding di Dun Kubu Gajah.

Jelasnya, calon-calon lain akan diumumkan secara serentak bersama Pakatan Rakyat dalam satu majlis besar yang akan diberitahu kelak,” jelas beliau lagi.

Dalam perkembangan berkaitan, dalam satu program di Taman Bungai Raya, Kuala Kangsar, Naib Presiden PAS, Datiuk Mahfuz Omar telah mengumumkan Drs Khalil Idham Lim bertanding di Parlimen Kuala Kangsar.

Dalam PRU12 yang lalu, PAS berjaya memenangi 6 kerusi Dun iaitu Pasir Panjang, Changkat Jong, Gunong Semanggol, Titi Serong dan Selinsing.

DAP telah memenangi semua 18 Dun yang ditandingi manakan PKR menang 7 kerusi.

Dengan kemenangan itu,Pakatan Rakyat telah berjaya menubuhkan kerajaan baru dan Sultan Perak memperkenan Datuk Seri Nizar Jamaluddin daripada PAS sebagai Menteri Besar.

Namun kerajaan Pakatan Rakyat hanya bertahan 11 bulan setelah BN menjatuhkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat itu secara zalim dan tidak bertamadun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan